بازکاوی پاسخ های شبهه دور در توهم تحریف قرآن
آرشیو
چکیده
دور به معنای بازگرداندن کلام به نفس کلام است. برخی همچون فخررازی و آلوسی ذیل آیه ی « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون» استدلال به این آیه برای رد تحریف از دامان قرآن را، از مصادیق دور در کلام دانسته و بیان سخن مزبور را به شیعه نسبت می دهند. درمقابل، متفکران شیعی تلاش زیادی برای پاسخ به این شبهه انجام داده اند. باوجود قوت برخی پاسخ ها، هیچ یک به طورکامل نتوانسته است از عهده ی شبهه ی مذکور برآید. هدف پژوهش حاضر، ارائه ی دفاعی کامل تر و بهتر است. لذا، به روشی تحلیلی به بررسی پاسخ ها پرداخته و آنرا واکاوی نموده، انتقادات وارد بر هریک را مطرح و ردیه ای متفاوت از سایرین ارائه کرده است. نتیجه این که: اولاً نسبت طرح شبهه دور به شیعه اتهامی بیش نیست و اندیشمندان شیعه بالاتفاق آن را رد می کنند. ثانیاً با توجه به تعاریف موجود درباره ی دور، طرح این شبهه درباره ی قرآن نوعی سفسطه است و « دور» با هیچ رویکرد و شرایط موضوعیت نداشته و ندارد.An Analysis of Doubtful Remarks on the Illusion of Quranic Distortion
Distance means returning the word to the soul. Some, such as Fakhr Razi and Alusi, are quoted in the following verse: "Inna nahn nazlna al-dhikr wa anna lah lahafezun"Arguing for this verse to reject the distortion of the Qur'an, they consider it as a distant example in the word and attribute the expression of the said word to the Shiites. In contrast, Shiite thinkers have made great efforts to address this suspicion. Despite the strength of some of the answers, none of them has been able to completely dispel this suspicion. The aim of the present study was to provide a more complete and better defense.Therefore, he analyzed all the answers in an analytical manner, presented the criticisms of each of them, and presented a different opinion from the others. The result of this article is that:First of all, it is not far from the Shiite plan and it does not accept it. Secondly, according to the existing definitions of distance, the design of this doubt about the Qur'an is not relevant and is a kind of sophistry and "pseudo-distance".







