معاضدت عقل با وحی در جعل حکم الهی باتأملی بر اندیشه های علامه جوادی آملی
آرشیو
چکیده
تردیدی نیست که عقل و وحی به عنوان دو عنصر محوری در هستی شناسی و معرفت شناسی دین شمرده می شوند.این امر همواره از سوی بسیاری از بزرگان دین محل مداقه و بررسی قرار گرفته است.انسان مسلمان نیاز به وحی برای فهم و کشف حکم الهی دارد تا بتواند نیازهای خود را بر طرف نماید در عین حال با مسائل جدیدی مواجه می شود که ای بسا با مراجعه به ظواهر نقل نتواند پاسخ های خود را در یابد لذا با توجه به حجیت عقل در کنار وحی، تلاش برای فهم حکم الهی دارد.از طواهر برخی سخنان استاد علامه جوادی آملی فهمیده می شود که عقل در هستی شناسی دین نقشی نداشته و حکم مستقلی نیز ندارد بلکه حکم آن در حقیقت کشف حکم نقل است لیکن از برخی دیگر از ظواهر سخنانشان هم بر می آید که با توجه به اهمیت حکم عقل ، عقل را منبعی مستقل برای فهم حکم الهی دانسته و فتوای آن را عین فتوای وحی می دانند.لذا این پژوهش بر آن بود تا با مراجعه به آثار استاد جوادی آملی این مهم را بررسی نماید.یافته های تحقیق بر آن است که از دو منظر ابزاری بودن و منبع مستقل بودن می توان نقش عقل را در کنار وحی برای فهم حکم الهی ملاحظه نمود.The cooperation of reason with revelation in forging divine decree with a reflection on the thoughts of Allamah Javadi Amoli.
There is no doubt that reason and revelation are considered two central elements in the ontology and epistemology of religion. This matter has always been the subject of scrutiny and investigation by many religious leaders. A Muslim needs revelation to understand and discover the divine decree in order to be able to meet his needs. At the same time, he faces new issues that he may not be able to find answers to by referring to the appearances of narration. Therefore, considering the authority of reason alongside revelation, he tries to understand the divine decree.From the essence of some of the words of Professor Allamah Javadi Amoli, it is understood that reason has no role in the ontology of religion and does not have an independent ruling, but rather its ruling is in fact the discovery of the ruling of narration. However, from some other aspects of his words, it is also clear that, given the importance of the ruling of reason, they consider reason an independent source for understanding the divine ruling and consider its fatwa to be the same as the fatwa of revelation. Therefore, this research aimed to examine this issue by referring to the works of Professor Javadi Amoli.