حق آموزش کودکان در مخاصمات مسلحانه؛ واکنش انفعالی شورای امنیت نسبت به حق آموزش کودکان فلسطینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حق آموزش و پرورش همواره یکی از مهم ترین حق های بشری به شمار رفته و اغلب اسناد حقوق بشری نیز به وجود چنین حقی اذعان داشته و آن را در زمره حقوق بنیادین افراد از جمله مهم ترین تعهدات دولت ها دانسته اند. حق آموزش را می توان حق بر انسان بودن و حق بر بالندگی و شکوفایی که لازمه هویت و ذات انسان است، تعبیر کرد. حق کودکان بر آموزش، کلید توسعه فردی و جمعی است. در سراسر جهان در زمان مخاصمه این حق برای کودکان نادیده انگاشته شده است. بدون دسترسی به آموزش، نسلی از کودکان که در شرایط جنگ زندگی می کنند، بدون مهارت هایی که برای کمک به دولت و اقتصادشان نیاز دارند، بزرگ شده و این امر وضعیت ناامیدکننده ای برای میلیون ها کودک و خانواده هایشان ایجاد می کند. در این میان کودکان فلسطینی که سال های طولانی، سایه جنگ را با تمام وجود حس کرده اند، از این امر مستثنی نیستند. از این رو واکاوی حق آموزش کودکان در مخاصمات مسلحانه و تحلیل ناکارآمدی شورای امنیت در ایفای نقش خود، ضرورتی غیرقابل انکار برای دستیابی به عدالت آموزشی و تقویت صلح پایدار جهانی است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی از یک طرف حق آموزش و از طرف دیگر تعهد دولت ها در تضمین آن مطمح نظر است. در نهایت مشخص خواهد شد که خاستگاه اسلامی حق آموزش کرامت انسانی است و خاستگاه قانونی آن در جهان معاصر در زمان مخاصمه، مقررات حقوق بشردوستانه و قطعنامه های شورای امنیت است. این درحالی است که رژیم صهیونیست اسرائیل هر دو مبنا را نقض کرده و شورای امنیت همواره رویکرد انفعالی در قبال حق کودکان فلسطین اتخاذ کرده است.Children's Right to Education in Armed Conflict: The Security Council's Passive Response to the Right to Education of Palestinian Children
The right to education has always been regarded as one of the most fundamental human rights, a status acknowledged by the majority of international human rights instruments, which recognize it as both a fundamental right of individuals and one of the core obligations of States. Education can be interpreted as the right to be human, and the right to flourish and develop—an essential element of human identity. For children, the right to education is the cornerstone of both personal and collective development. However, during armed conflicts, this right is frequently neglected, leaving millions of children worldwide deprived of the opportunity to acquire the skills necessary to contribute to their countries and economies. This generates a bleak and uncertain future for these children and their families. Among the most affected are Palestinian children, who for decades have experienced the reality of war in their daily lives. Thus, a critical examination of the right to education for children in the context of armed conflict, and an analysis of the United Nations Security Council's failure to fulfill its role in protecting this right, is an essential step toward educational justice and the advancement of sustainable global peace. This article adopts a descriptive-analytical approach, focusing on the right to education on one hand, and State obligations to ensure its fulfillment on the other. It ultimately argues that the Islamic foundation of the right to education lies in human dignity, while its legal basis in contemporary international law during armed conflict is rooted in international humanitarian law and relevant Security Council resolutions. However, the Israeli regime has persistently violated both foundations, while the Security Council has maintained a passive stance regarding the rights of Palestinian children.