آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های بازاریابی باشگاه های ورزشی از طریق فضای مجازی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادین و از نظر نوع داده ها کیفی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را اساتید مدیریت ورزشی، اساتید بازاریابی، فعالان در حوزه بازاریابی فضای مجازی و مدیران و مالکان باشگاه های ورزشی کشور ایران تشکیل دادند. نمونه گیری تا رسیدن سازه های تحقیق به سطح اشباع داده ای با رویکرد گلوله برفی ادامه یافت و این مهم پس از مصاحبه با 18 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده ها در این مطالعه، ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به کار رفت. پس از جمع آوری داده ها، ابتدا شرکت کنندگان در این مطالعه و ویژگی های جمعیت شناختی آنان توصیف شد و پس از آن کدگذاری داده ها و مراحل مختلف آن بر اساس رویکرد تحلیل محتوای عرفی ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که چالش های شناسایی شده برای بازاریابی باشگاه های ورزشی از طریق فضای مجازی در 10 مقوله و 39 مفهوم دسته بندی شد که مقوله ها شامل ضعف دانش، ضعف فناوری، ایجاد مزاحمت، محتوای نامناسب، امنیت پایین، اعتماد پایین مخاطب، ضعف در کنترل، بدنام شدن برند، تعداد بالای مسیرها و هزینه بالا بود. بر اساس نتایج تحقیق می توان بیان کرد که استفاده از فضای مجازی در امر بازاریابی باشگاه های ورزشی می تواند به یک مزیت رقابتی تبدیل شود که البته در این مسیر با چالش های مختلفی روبه رو هستند که برای کسب نتایج بهتر نیاز است که این چالش ها به بهترین شکل ممکن رفع یا مدیریت شوند.

Marketing Challenges of Sports Clubs through Virtual Space: A Qualitative Approach Based on Content Analysis

The present study was conducted with the aim of identifying the marketing challenges of sports clubs through virtual space. This research was fundamental in terms of its purpose and qualitative in terms of the type of data. The statistical population of this research was made up of sports management professors, marketing professors, activists in the field of virtual space marketing, and managers and owners of sports clubs in Iran. Sampling continued until the research constructs reached the level of data saturation with the snowball approach, and this was achieved after interviewing 18 people. To collect data in this study, in-depth semi-structured interview tool was used. After collecting the data, first the participants in this study and their demographic characteristics were described, and then the data coding and its different stages were presented based on the traditional content analysis approach. The results of the research showed that the challenges identified for marketing sports clubs through virtual space were categorized into 10 categories and 39 concepts, which categories include weak knowledge, weak technology, creating nuisance, inappropriate content, low security, low audience trust, weak control, The reputation of the brand was high number of routes and high cost. Based on the results of the research, it can be said that the use of virtual space in the marketing of sports clubs can become a competitive advantage, but in this way, they face various challenges that need to be solved or managed in the best possible way to get better results.

تبلیغات