آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

در این مطالعه به صنعت گردشگری فراتر از یک صنعت به مشابه پدیده پویایی جهانی و اجتماعی پرداخته شده که پیچیدگی های خاص خود را دارد. در چند سال آینده صنعت گردشگری از لحاظ درآمد در راًس صنایع موجود دنیا قرار خواهد داشت و بزرگ ترین بخش تجارت بین الملل را به خود اختصاص داده است و صنعت توریسم بر تمام ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی تأثیر می گذارد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها برای انجام پیش پردازش داده ها ازجمله محاسبه آماره های توصیفی استفاده شده است. آمار استنباطی در این تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری برای بخش کمی پژوهش به تعداد 384 نفر از گردشگران شناسایی و مشخصات جمعیت شناختی آنان را ارائه کرده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که خدمات گردشگری تفریحی- ورزشی بالاترین شاخص ارتباط پیش بین سازه ها  را به خود اختصاص داد (416/0)؛ و دیجیتال سازی خدمات گردشگری تأثیری بر شاخص ارتباط پیش بین سازه ها نداشت (0/0). همچنین، نتایج حاصل از رابطه برنامه ریزی راهبردی خدمات گردشگری با کیفیت عوامل ناملموس ادراک شده بالاترین اندازه اثر را داشت (706/0) و رابطه ویژگی های گردشگران با خدمات گردشگری تفریحی- ورزشی پایین ترین اندازه اثر را نشان داد (025/0).

Compilation of the Pattern of Sports-Recreational Tourism Services in Big Cities

In this study, the tourism industry is more than just an industry, it is similar to the phenomenon of global and social dynamics, which has its own complexities. In the next few years, the tourism industry will be at the top of the world's existing industries in terms of income, and it will be the largest part of international trade. And the tourism industry affects all the different economic, political, cultural, social, and environmental aspects. In order to analyze the data, pre-processing of the data, including the calculation of descriptive statistics, has been used. Inferential statistics in this research are from the structural equation model Used. For the quantitative part of the research, the statistical community has identified 384 tourists and presented their demographic characteristics. The results of the present study showed that sports-recreational tourism services had the highest correlation index between constructs (Q^2) (0.416). And the digitalization of tourism services had no effect on the index of predictive communication between structures (0.0). Also, the results of the relationship between the strategic planning of tourism services and the quality of perceived intangible factors had the highest effect size (0.706) and the relationship between the characteristics of tourists and sports-recreational tourism services showed the lowest effect size (0.025).

تبلیغات