آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

مهندسی کانسی یکی از موفق ترین روش ها به منظور شناخت احساسات و نیازهای مشتریان شناخته شده است. این پژوهش سعی دارد با شناسایی عوامل مؤثر بر احساسات و نیازهای عاطفی استفاده کنندگان از سالن های ورزشی استان یزد بر اساس رویکرد مهندسی کانسی و ارتباط میان آن ها، این نیازها را شناسایی کند و در طراحی خدمات ارائه شده از آن ها بهره گیرد. به منظور انجام پژوهش حاضر در ابتدا به شناسایی عوامل اثرگذار با استفاده از مطالعه پیشینه پژوهش پرداخته شد. در ادامه، به منظور سنجش روابط بین ابعاد پژوهش و طراحی مدل مفهومی از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری و، سپس، به منظور برازش مدل مفهومی ساختاریافته از تکنیک معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بخش طراحی مدل تعداد 13 نفر از خبرگان آشنا به موضوع پژوهش، که در این زمینه کار پژوهشی داشتند و دارای حداقل 5 سال سابقه کاری بودند، و در بخش برازش مدل تعداد 147 نفر ازکارکنان سالن های ورزشی استان یزد تشکیل داده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است. نتایج پژوهش نشان از قرارگیری 8 بُعد اصلی پژوهش در 3 سطح کلی دارد. بر اساس یافته های پژوهش عوامل ایمنی، نوآوری و برخورد مناسب به عنوان ابعاد اصلی در سطح آغازین مدل ارتباطی محرک های مهندسی کانسی قرار گرفت. همچنین، عوامل بهداشت، قابلیت اطمینان و جذابیت در سطح دوم و عوامل تجهیزات حرفه ای و ایجاد حس راحتی در سطح پایانی قرار گرفته است

Designing a communication model of stimuli affecting the feelings and emotional needs of users of sports places in Yazd province based on Kansi engineering approach

Kansei engineering is known as one of the most successful methods to understand customers' feelings and needs. This research tries to identify the factors affecting the feelings and emotional needs of the users of sports halls in Yazd province based on the Kansei engineering approach and the relationship between them. Take advantage of the services provided. In order to carry out the current research, at first, the influencing factors were identified using the study of the background of the research. Next, in order to measure the relationship between the dimensions of the research and the design of the conceptual model, the interpretive structural modeling technique was used, and then, in order to fit the structured conceptual model, the structural equation technique was used using Smart PLS3 software. The statistical population of the present study was formed by 13 experts familiar with the subject of the research in the model design department who have done research in this field and have at least 5 years of work experience, and in the model fitting department by 147 employees of sports halls in Yazd province. are the collection tool in this research was a questionnaire. The results of the research show that the 8 main dimensions of the research are placed in 3 general levels. Based on the findings of the research, factors of safety, innovation and appropriate treatment were placed as the main dimensions in the initial level of Kansei engineering drivers communication model. Also, hygiene factors, reliability and attractiveness are on the second level, and professional equipment factors and creating a sense of comfort are placed on the final level..

تبلیغات