آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

پردیس های دانشگاهی فضاهایی هستند که دانشجویان در آن ها همواره با تجارب متعدد آموزش و یادگیری در کنار چالش های متعددی ازجمله فشارهای تحصیلی و اجتماعی رو برو می باشند که تاثیرات منفی بر سلامت روان و جسم آن ها دارد. این موضوع اهمیت وجود فضاهای سلامت بخش در پردیس های دانشگاهی جهت کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری کاراتر را دوچندان می کند. ازاین رو هدف مطالعه حاضر، واکاوی ارتباط بین نیاز دانشجویان به کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری با میزان سلامت بخشی حوزه دانشکده علوم پایه از پردیس دانشگاهی فردوسی مشهد، و تدوین چارچوب مفهومی معطوف به ارتقای سلامت روان دانشجویان از طریق طراحی شهری سلامت بخش است. مطالعه حاضر از نوع کیفی بوده و گردآوری داده ها از طریق مصاحبه ساختاریافته با 33 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پردیس دانشگاه فردوسی و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کیفی مصاحبه های پیاده سازی شده انجام شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که از منظر دانشجویان دانشکده علوم، سلامت بخشی این محیط دانشگاهی با کیفیت های خلوت گزینی و آرامش، پیاده مداری، عرصه همگانی باکیفیت، پیوند با طبیعت، خوانایی و گستردگی، سازگاری، و اجتماع پذیری معنا می یابد. بنابراین سلامت دارای بعد فضایی است و بازیابی روانی دانشجویان می تواند با حضور در فضاهای باز و نیمه باز در کنار عناصر طبیعی همچون کال، درختان و پوشش گیاهی همراه با ارتقا دیگر کیفیات طراحی شهری سلامت بخش در محدوده دانشکده علوم فردوسی مشهد تسهیل شود.

Urban Design Dimensions of a Restorative University Campus from the Perspective of Students

Students on university campuses constantly encounter a variety of teaching and learning environments in addition to a range of difficulties, such as social and academic demands that are detrimental to their mental and physical well-being. This issue is heightened by the significance of creating healthy and restorative areas in universities to lower stress levels and restore concentration for more effective studying. The present research therefore aims to explore the students’ needs and preferences for restorative areas in the Faculty of Science at Ferdowsi University Campus in Mashhad, as well as to develop a conceptual framework demonstrating key urban design components of a restorative university campus. The present research is qualitative. 33 students from Ferdowsi University`s Faculty of Sciences participated in the structured interviews to collect data, which was then analyzed utilizing a qualitative content analysis of the conducted interviews. The study`s findings demonstrate that, from the students' viewpoint, the university campus environment has been restored through the following qualities: serene and refuge, walkability, high-quality public space, linkage to nature, coherence and extent, compatibility, and sociability. Therefore, there is a spatial component to health, and students` mental restoration can be aided by being in open and semi-open places near natural features like trees, plants, and other qualities of urban design that promote health.  

تبلیغات