The Relationship Between Self-Esteem and Academic Achievement with Test Anxiety in Students
آرشیو
چکیده
Objective: The purpose of this study was to ascertain how middle school students at Fakhri Zadeh School in Ardabil Province's academic year of 2023–2024 related their self-esteem, academic achievement, and test anxiety. Methods: The descriptive-correlational research approach was used for the objective of the study. All middle school students at Fakhrizadeh School were included in the statistical population, and 60 students from the same school were chosen for the study using convenience sampling. The Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) and the Test Anxiety Scale (TAS) were the instruments utilized in this study. The SPSS program version 23 was employed for the tests, which included linear regression and the Pearson correlation coefficient. Results: The current study's findings indicated no significant correlation between academic success and either test anxiety (p=0.47) or self-esteem (p=0.88). Test anxiety and self-esteem, however, were significantly and negatively correlated (p<0.001). Furthermore, test anxiety was significantly predicted by self-esteem (p<0.001). Conclusion: The findings of this study show that self-esteem plays a part in predicting test anxiety, and since students' self-esteem may be raised by offering them courses, it is feasible to establish the conditions necessary to lessen test anxiety.رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی با اضطراب امتحان در دانش آموزان
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی با اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع راهنمایی مدرسه فخری زاده در استان اردبیل در سال تحصیلی 1402-1403 بود. روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از لحاظ روش به صورت توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع راهنمایی مدرسه فخری زاده بود و نمونه این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان مدرسه مذکور بود که به صورت در دسترس نمونه گیری شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس عزت نفس (RSES) و مقیاس اضطراب امتحان (TAS) بوده و آزمون مورد استفاده رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 23 می باشد. نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که رابطه معناداری بین پیشرفت تحصیلی با عزت نفس (88/0=p) و اضطراب امتحان (47/0=p) وجود ندارد اما بین عزت نفس و اضطراب امتحان همبستگی منفی و معنادار وجود داشت (001/0>p). همچنین عزت نفس توانست به طور معناداری اضطراب امتحان را پیش بینی نماید (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشانگر نقش عزت نفس در پیش بینی اضطراب امتحان است و چون می توان عزت نفس را از طریق برگزاری دوره هایی در دانش آموزان افزایش داد، می توان زمینه کاهش اضطراب امتحان را فراهم نمود.