The Effectiveness of Flipped Classrooms in Improving Online Learning Self-Efficacy and Academic Engagement (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
This research aimed to determine the effectiveness of flipped classrooms in improving online learning self-efficacy and academic engagement among teacher trainees at Farhangian University. The study used a semi-experimental method with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted of all Farhangian University students during the 2023-2024 academic year. Using available sampling method, two groups of 36 teacher trainees were selected from the Shahid Modarres Campus of Farhangian University in Sanandaj. One group was randomly designated as the experimental group and the other as the control group. The experimental group participated in flipped classroom sessions, while the control group received traditional teaching methods. Data collection tools included the Online Learning Self-Efficacy Scale (OLSES) by Zimmerman & Kulikowich (2016) with a Cronbach’s alpha of 0.88, and the Academic Engagement Questionnaire by Fredricks et al. (2004) with a Cronbach’s alpha of 0.86. Both the face validity and content validity of the questionnaires were evaluated by a panel of experts and confirmed. The data were analyzed using SPSS (version 22), employing both descriptive and inferential statistical techniques, including multivariate and univariate analysis of covariance (ANCOVA), at a significance level of α=0.05. The results indicated significant differences between the experimental and control groups in terms of all three dimensions of Online Learning Self-Efficacy: online learning, time management, and technology use. Furthermore, the experimental group showed significantly higher levels of behavioral and motivational engagement compared to the control group, while no statistically significant difference was found in cognitive engagement between the two groups. It is thus recommended that sufficient opportunities and resources be provided for Farhangian University instructors to implement this approach effectively and maximize the use of modern technologiesاثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که به روش نیمه آزمایشی در قالب یک طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که جهت آزمایش فرضیه ها با روش نمونه گیری در دسترس، دو گروه 36 نفره از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج انتخاب و به طور تصادفی یکی از گروه ها به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل تعیین شد. طراحی آموزشی و اداره کلاس برای گروه آزمایش به روش معکوس و برای گروه کنترل به روش معمول انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مقیاس خودکارآمدی یادگیری آنلاین زیمرمن و کولیکوویج (2016) و پرسشنامه درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در سطح معناداری (05/0α=) با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS نسخه 22 و با آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد تفاوت گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در هر سه مولفه خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی معنادار است. نتایج همچنین نشان داد تفاوت درگیری رفتاری و انگیزشی در دو گروه معنادار است ولی تفاوت دو گروه در درگیری شناختی معنادار نبوده و در هر دو گروه افزایش مشاهده می شود. در مجموع یافته های پژوهش نشان داد کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی اثر مثبت داشته است، بنابراین پیشنهاد می شود با ایجاد فرصت ها و امکانات لازم برای اساتید دانشگاه فرهنگیان، زمینه اجرای بهتر این روش و بهره گیری حداکثری از فناوری های نوین مهیا شود.