چکیده

This study investigates the crucial components propelling the integration of green technology and blockchain technology within electronic education (e-learning). Employing a mixed-methods research design, the inquiry blends quantitative and qualitative methodologies for comprehensive analysis. The qualitative phase draws upon the expertise of 125 purposefully sampled academic experts, subject-area specialists, and e-learning professionals through semi-structured interviews. Content analysis dissects these qualitative data, while structural equation modeling and factor analysis illuminate the quantitative dimension. The findings unveil five key components orchestrating green technology development in e-learning with blockchain integration: causal conditions, central phenomena, strategies, background conditions, and intervening conditions. Further analysis within each component identifies critical sub-components, informed by expert insights. Collectively, the study's predictor variables, encompassing both green technology development components and blockchain technology utilization, demonstrate a significant predictive influence (0.36, p < 0.01) on the mediator variable, green technology development. Additionally, they exhibit a nuanced yet statistically significant predictive effect (0.16, p > 0.05) on the criterion variable, e-learning and educational software performance enhancement. These positive and direct associations suggest a robust model for integrating blockchain technology to propel green technology advancements within e-learning. The proposed five-component model sheds light on the interplay between key factors, emphasizing the substantial impact of its application in guiding effective integration strategies.

شناسایی مولفه های اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین

چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفه های اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان و مدیران آموزش مجازی بودند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از مدل سازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که مولفه های اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین شامل 5 مولفه شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر بودند. بر اساس نظر خبرگان، برای هر کدام از مولفه ها، زیرمولفه هایی شناسایی و استخراج شد. بر اساس نتایج، کلیه متغیرهای پیش بین در مدل یعنی مولفه های توسعه تکنولوژی سبز و استفاده از فناوری بلاکچین در مجموع توانایی پیش بینی 36/0 (0.01 > p) از واریانس متغیر میانجی یعنی توسعه تکنولوژی سبز و توانایی پیش بینی 16/0 (0.05 > p) از واریانس متغیر ملاک یعنی بهبود عملکرد آموزش مجازی و نرم افزار های آموزشی را داشته است که این ضرایب هر دو مثبت و مستقیم هستند. نتایج نشان داد الگوی پنج مولفه ای، در ایجاد سازوکار استفاده از فناوری بلاکچین در توسعه تکنولوژی سبز آموزش مجازی دارای تاثیر بالایی است.واژگان کلیدی: مولفه ها، تکنولوژی سبز، آموزش مجازی، فناوری بلاکچین

تبلیغات