چکیده

حکمرانی اسلامی به مثابه یک ایده تلاش دارد با پیوند میان حکومت داری با هویت دینی که تمدن ساز است، مدلی کارآمد و اثرگذار در شیوه حکمرانی ارائه کند. نخستین نمونه های ایده حکمرانی دینی را در سیره نبوی و پس از آن در دوران حکمرانی امام علی% می توان مشاهده کرد. طرح بحث حکمرانی مرتبط با هویت دینی در تاریخ معاصر ایران در دوران مشروطه مورد توجه قرار گرفت و بعدها با استقرار نظام جمهوری اسلامی، عینیت اولیه خود را نمایان کرد. ایده حکمرانی اسلامی همانند هر ایده سیاسی اجتماعی مؤلفه های فرهنگی نیز دارد. پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا با تکیه بر برشماری غیرگزینشی منابع درسی دوره دبستان (کتب درسی هدیه های آسمانی و مطالعات اجتماعی) در تلاش است تا به این پرسش پاسخ دهد که کدام مؤلفه های فرهنگی حکمرانی اسلامی در کتب درسی مقطع دبستان بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند؟ همچنین، برای اثرگذاری روایات این کتب در فرایند جامعه پذیر کردن دانش آموزان، کدام محورها نیازمند بازنگری هستند؟ هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بازتعریف مؤلفه های فرهنگی در کتب آموزشی مقطع دبستان هستند. نتیجه پژوهش حاضر نیز نشان می دهد مباحثی مانند هویت اسلامی ایرانی، علل داخلی افول تمدن اسلامی، معرفی الگوی عناصر ساختار پیشین از تاریخ صدر اسلام و معرفی مفهوم جهاد تبیین، ازجمله مواردی هستند که نیازمند بازنگری و توجه بیشتر در منابع درسی مقطع دبستان می باشند.

Explaining the Reflection of the Cultural Components of Islamic Governance in the Primary School Textbooks

Islamic governance as an idea seeks to provide an efficient and effective model of governance by linking governance with the religious identity that builds civilization. In the life of the Prophet and then during the reign of Imam Ali (AS), the first examples of the idea of religious governance can be seen. In the contemporary history of Iran, the discussion of governance in relation to religious identity has been noticed during the period of the Constitution and then with the establishment of the Islamic Republic. As with all social and political ideas, the concept of Islamic government has cultural elements. The present research tries to answer the question which cultural components of Islamic governance are most used in primary school textbooks by using qualitative method and content analysis method based on a non-selective list of primary school textbooks (Gifts of Heaven and Social Studies textbooks).  Moreover, in order to make the narratives of these books effective in the process of socialization of students, which axes need to be reviewed? This research aims to evaluate the extent to which cultural components are redefined in primary textbooks. As a result, Islamic and Iranian identities, internal causes of decline of Islamic civilization, introduction of model of previous structural elements from early history of Islam, and introduction of concept of jihad, among others, need to be revised and paid attention in primary school curricula.

تبلیغات