بررسی تطبیقی دیدگاه سلفیه تکفیری و اهل سنت درباره احتفال مولد نبی(ص)
آرشیو
چکیده
مسئله بزرگداشت میلاد رسول اکرم(ص) در میان مسلمانان، در شمار اعمال پسندیده قرار دارد و هر ساله ایام دوازدهم تا هفدهم ماه ربیع الاول را به یمن ولادت آن حضرت به جشن و سرور می پردازند. سلفیان به عنوان یکی از گروه های نوظهور در میان مسلمانان، مراسم احتفال را بدعتی شرعی برمی شمارند. آنها معتقدند هر فعل محدثی که آیه ای از قرآن کریم صراحتاً بر جواز آن دلالت کند یا در زمان نبی مکرم اسلام(ص) انجام شده باشد، انجام آن برای مسمانان جایز است وگرنه آن عمل، بدعت شرعی و حرام است. سردمداران این تفکر، برگزارکنندگان احتفال را مشرک می دانند و از راه زبان و عمل، مسلمانان را مورد طعن خود قرار می دهند و حتی اقدام به کشتن آنها می کنند. این نوشتار با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا به بیان ادله سلفیان بر بدعت بودن عمل احتفال پرداخته و سپس با استفاده از دیدگاه های برخی علمای اهل تسنن، آنها را نقد نموده است. حاصل تحقیق آن شد که هیچ کدام از ادله آنها پشتوانه عقلی و نقلی ندارد و فاقد اعتبار لازم است.A Comparative Study of the Takfīrī-Salafī and Sunni Perspectives on the Celebration of the Prophet’s Birth (Mawlid Al-Nabi)
The commemoration of the birth of the Prophet Muhammad (ṣ.) is considered a praiseworthy act among Muslims, and every year, from the 12th to the 17th of Rabīʿ al-Awwal, celebrations are held in honor of the birth of the Prophet of Islam (ṣ.). However, Salafis, a newly emerged group among Muslims, regard such celebratory practices as religious innovation (bidʿah). They argue that any newly introduced act must be explicitly supported by a verse from the Qur’an or have been practiced during the time of the Holy Prophet (ṣ.) to be permissible for Muslims; otherwise, it is considered a forbidden religious innovation. The leaders of this ideology label those who celebrate the Mawlid as polytheists (mushrikūn) and, through words and actions, condemn Muslims, even going so far as to kill them. This study employs a descriptive-analytical method first to present the Salafi arguments against the religious innovation (bidʿah) of celebrating the Prophet’s birth (Mawlid Al-Nabi) and then critiques these arguments using the perspectives of some Sunni scholars. The study concludes that none of the Salafi arguments have a rational or textual basis and lack the necessary credibility.