تأثیر رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانش محور
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانش محور بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1403-1402 بود، که از میان آنها 210 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های خودکارآمدی تدریس (اسچانن و همکاران، 2001)، رهبری تحول آفرین (دوستدار و همکاران، 1395)، تسهیم دانش (جاکوبز و گرت روود، 2007) و فرهنگ مدرسه دانش محور (فیگوایردو، 2016) جمع آوری گردید و از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش دارد و در آن رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانش محور تأثیر معناداری دارد.The effect of transformational leadership on teachers' self-efficacy with the mediating role of knowledge sharing and knowledge-based school culture
The aim of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and teachers' self-efficacy with the mediating role of knowledge sharing and knowledge-based school culture. The research method was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of data collection. The statistical population included all junior high school teachers in Sanandaj in the academic year 1402-1403, from which 210 people were selected using proportional stratified sampling. Data were collected through questionnaires on teaching self-efficacy (Schanen et al., 2001), transformational leadership (Doostdar et al., 2016), knowledge sharing (Jacobs and Garrett Rood, 2007), and knowledge-based school culture (Figueiredo, 2016), and descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and structural equation modeling were used to analyze the data. The findings showed that the conceptual model of the research is appropriate and that transformational leadership has a significant effect on teachers' self-efficacy with the mediating role of knowledge sharing and knowledge-based school culture.