رابطه مجازات اسلامی با اصل کرامت ذاتی انسان در پرتو حقوق بشر
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: کرامت انسانی به عنوان یکی از اصول اساسی حقوق بشر، مبنای بسیاری از حقوق و امتیازات انسان قرار دارد. این حق غیر قابل سلب و از ارکان بنیادی حقوق بشر به شمار می رود. برخی روشنفکران سکولار بر این عقیده اند که احکام اسلامی مانند قصاص و حدود الهی ماهیتی خشونت آمیز دارند و با کرامت انسانی در تضاد هستند. این پژوهش به بررسی این پرسش می پردازد که آیا مجازات های اسلامی با اصول حقوق بشر و کرامت ذاتی انسان مغایرت دارند یا خیر. مواد و روش ها: تحقیق حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و داده های آن از منابع معتبر کتاب خانه ای گردآوری شده است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل پژوهش، اصول اخلاقی از جمله رعایت اصالت متون، صداقت علمی و امانت داری رعایت شده است. یافته ها: کرامت ذاتی انسان و حقوق بشر از اصول پذیرفته شده در اسلام هستند؛ اما باید توجه داشت که این حقوق به طور خاص شامل مجرمان و قاتلان نمی شود. درحالی که مجرمان نیز به عنوان انسان دارای حقوقی هستند، نباید کرامت و حقوق مقتول و آسیب دیدگان از جنایت نادیده گرفته شود. آنان نیز حقوق انسانی دارند که به واسطه ی جنایت از آن ها سلب شده است. نتیجه : از دیدگاه عقلانی، اجرای حدود الهی و قصاص در راستای پاسداشت کرامت مقتول و اولیای دم است. عدالت و حقوق بشر ایجاب می کند که قاتلی که عمدًا کرامت و حق حیات دیگری را نقض کرده، کرامت خود را از دست دهد. این موضوع مورد تأکید اسلام نیز قرار دارد.The Relationship between Islamic Punishment and the Principle of Inherent Human Dignity in the Light of Human Rights
Background and Aim: Human dignity is one of the fundamental principles of human rights, which serves as the basis for many human rights and privileges. This right is not only inalienable but also regarded as a cornerstone of human rights. Some secular intellectuals believe that Islamic rulings, such as qisas (retribution) and divine punishments, are violent in nature and conflict with human dignity. This study examines whether Islamic punishments are in conflict with human rights and the inherent dignity of humans.
Materials and Methods: This research was conducted using a descriptive-analytical method, with data gathered from credible library sources.
Ethical Considerations: Throughout the research process, ethical principles, including the authenticity of texts, scientific honesty, and integrity, were maintained.
Findings: Human dignity and human rights are principles endorsed by Islam. However, their scope should not be limited solely to criminals and murderers. While criminals, too, possess rights as humans, the dignity and rights of the victim and those harmed by the crime should not be overlooked. They also have human rights that have been violated by the crime.
Conclusion: From a rational perspective, the implementation of divine punishments and qisas is in line with upholding the dignity of the victim and their heirs. Justice and human rights require that a murderer, who has deliberately violated the dignity and right to life of another, not have their dignity respected in this regard, a principle that Islam also emphasizes.