چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت هیجان بر رفتارهای خشونت امیز و مولفه های آن بر دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر تبریز انجام یافته است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. از میان جامعه آماری پژوهش که شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بوده است، نمونه آماری متشکل از 30 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در یک گروه آموزش مهارت های مدیریت هیجانی و یک گروه کنترل جای دهی شدند. بعد از اجرای پیش آزمون دانش آموزان به صورت تصادفی در یک گروه 10 نفری آزمایش و یک گروه 10 نفری گواه تقسیم بندی شدند گروه یک آموزش های مبتنی بر مهارت های مدیریت هیجانی مبتنی بر فرایند گراس دریافت کردند و گروه دوم هیچ گونه آموزش دریافت نمی کردند.ابزار گرداوی اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خشم و رفتارهای خشونت امیز کودکان نیلسون و همکاران (۲۰۰۰) می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با پیش فرض های نرمال بودن توزیع نمارت از طریق آزمون شاپیرو ویلک، مفروضه همگنی شیب رگرسیون ها با استفاده از اثر متقابل گروه x پیش ازمون و ازمون لورین برای همگنی خطای واریانس متغیر وابسته در گروه ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 27spss استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان داد. بین گروهی که تحت اموزش مهارت های مدیریت هیجان قرار گرفته بودند با گروه کنترل اختلاف معنی داری وجود نداشت.

Investigating the effectiveness of emotion management skills training on violent behaviors and its components on sixth grade female students in Tabriz city, academic year 1403-1402

This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of emotion management skills training on violent behaviors and its components on sixth grade female students in District 1 of Tabriz city. The current research is a semi-experimental study using the pre-test-post-test method with a control group. From among the statistical population of the research, which included all the students of the 6th grade of elementary school in District 1 of Tabriz city in the academic year of 1402-1403, a statistical sample consisting of 30 students was selected using available sampling method and randomly in one group. Emotional management skills training and a control group were placed. After the pre-test, the students were randomly divided into an experimental group of 10 people and a control group of 10 people. The first group received training based on emotional management skills based on the Gross process, and the second group did not receive any training. The data gathering tool in this research is the anger and violent behavior questionnaire of children by Nielson et al. (2000). To analyze the data from the univariate covariance analysis test with the assumptions of the normality of the Nemart distribution through the Shapiro-Wilk test, the assumption of homogeneity of the regression slope using the interaction effect of group x pre-test and the Lorin test for the homogeneity of the variance error of the dependent variable in the group. were used. 27spss software is used for data analysis. The research results showed. There was no significant difference between the group that was trained in emotion management skills and the control group.

تبلیغات