چکیده

بر اساس نظریه امیل دورکیم اعیاد و جشن ها کارکردهای نمادینی دارند، بنابراین نوروز هم به عنوان یک جشن کهن کارکردهایی نمادین و فراتر از یک جشن صرف دارند. نوروز در میان کردها جایگاه ویژه ای دارد و در کلام سرایندگان و نویسندگان کرد به وضوح بازتاب یافته است، تا بدان جا که کمتر شاعر کردی را می توان یافت که در سروده های خود -با اهداف گوناگونی- به نوروز اشاره نکرده باشد. در پژوهش حاضر که به شیوه تحلیل- توصیفی و بر اساس نظریه امیل دورکیم انجام شده است، بر آنیم کارکردهای اجتماعی نوروز در شعر پیرمرد را بررسی کنیم؛ پیرمرد از شعرای آزادی خواه و وطن پرست کرد است که نوروز را جشن کهن کردها خوانده و هر ساله به برگزاری باشکوه آن اصرار می ورزید ه است و در سروده های خود به جنبه های گوناگون نوروز اشاره کرده که نشان می دهد او به کارکردهای نمادین این جشن پی برده است. یافته های پژوهش نشان می دهد نوروز در کلام پیرمرد کارکردهای نمادینی چون همبستگی و وحدت میان اقشار مختلف جامعه، بازشناسی هویت کردها، حفظ فرهنگ کردها-فرهنگ عامیانه-، شناخت پیشینه نوروز، آزادی خواهی و تداعی پاره ای اسطوره های کهن دارد.

Investigating the social functions of Nowruz in the poems of "Piramerd" based on Emile Durkheim's theory

According to Emile Durkheim's theory, holidays and celebrations have social functions; Therefore, Nowruz, as an ancient festival, has functions beyond a mere celebration. Nowruz has a special place among Kurds and it has been reflected in the words of Kurdish poems and writers in different ways; in such a way that one may find few Kurdish poets who have not mentioned Nowruz in their poems for various purposes. In the current research, which was done in the analytical-descriptive way and based on Emile Durkheim's theory, we are going to investigate the social functions of Nowruz in Piramerd's poetry. Piramerd is one of the freedom-loving and patriotic Kurdish poets who called Nowruz the ancient festival of the Kurds and insisted on its noble celebration every year. He has mentioned various aspects of Nowruz and its social functions in his poems. His insistence on the magnificent celebration of the beginning of the new year and his numerous references to this Iranian tradition show that Piramerd understood the social functions of the Nowruz celebration. The findings of the research show that the attention paid to various aspects of this Iranian tradition in Piramer'ds verses is related with its social functions such as: creating solidarity and unity among different sections of the society, recognizing the identity of Kurds, preserving Kurdish culture (folk culture), knowing the background of Nowruz, seeking freedom and associating it with some ancient myths

تبلیغات