آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

The Islamic Revolution of Iran was a significant event that occurred in a dark world during the so-called age of enlightenment following the Renaissance. The revolution introduced a new discourse in an era of tyranny, atheism, and the opiate effects of religion against two major discourses: Liberalism and communism. The core of this discourse is shaped by the pure Islam of Muhammad (PBUH), and all the elements of this discourse stem from that foundation. On the other hand, the source of this discourse is the seminary, which, under the leadership of Imam Khomeini (RA), triumphed and established a luminous era against the prevailing humanistic and secular systems in the world. In this context, the seminary has played a fundamental role in the formation and realization of this discourse, to the extent that one could argue that the victory of the Usulis over the Akhbarism marked the beginning of this discourse's emergence. However, the question that this article addresses is the requirements and obstacles faced by the seminary in relation to the discourse of the Islamic Revolution. The author's hypothesis is that the expansion of Usuli thought and rationalism in the seminary represents the best condition, while the reproduction of Akhbarism and textualism could be the most significant obstacle in confronting this discourse. This research employs discourse analysis to substantiate the hypothesis

پیشران ها و پس ران های حوزه علمیه در مواجهه با گفتمان انقلاب اسلامی ایران در سده اخیر با تاکید بر اندیشه اصولی و اخباری

انقلاب اسلامی ایران، پدیده ای عظیم در جهانی تاریک و در عصر به اصطلاح روشنفکریِ پس از رنسانس به وقوع پیوست. انقلاب اسلامی، گفتمانی نوین در عصر ظلمت، بی دینی و افیون بودن دین در برابر دو گفتمان لیبرالیسم و کمونیسم مطرح کرد. گفتمانی که هسته مرکزی آن را اسلام ناب محمدی (ص) تشکیل داده و تمام مولفه های این گفتمان نیز از آن نشئت گرفته است. از سوی دیگرخاستگاه این گفتمان، حوزه علمیه است که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و عصری نورانی در برابر نظام اومانیستی و سکولاریستی حاکم بر جهان بوجود آورد. در این میان حوزه علمیه، نقش اساسی در شکل گیری و تحقق این گفتمان را داشته است. به طوری که می توان ادعا کرد پیروزی اصولیون بر جریان اخباری گری، آغاز شکل گیری این گفتمان بوده است. اما سوالی که این مقاله را متوجه خود ساخته است، مقتضیات و موانع حوزه علمیه در مواجهه با گفتمان انقلاب اسلامی است. فرضیه نویسنده این است که گسترش اندیشه اصولی و عقل گرایی در حوزه، بهترین مقتضی و بازتولید اخباری گری و نص گرایی می تواند مهمترین مانع در مواجهه با این گفتمان باشد. این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با قرائت لاکلا و موفه، برای اثبات فرضیه استفاده نموده است.

تبلیغات