تاثیر ترجیح برگزیدگان سیاسی بر کیفیت قانون گذاری درحوزه حمایت از نرم افزارهای رایانه ای در ایران
آرشیو
چکیده
یکی از شاخص های سنجش کیفیت قانون گذاری، قانونی بودن آن به معنای تطابق با اصول حقوقی و کنوانسیون های بین المللی است. گاهی اوقات متاثر از ترجیحات نخبگان سیاسی طراح قانون، از اصول حقوقی حاکم بر موضوع عدول شده و در نتیجه قانونی بودن قانون زیرپا گذاشته می شود. در این مقاله سعی می شود کیفیت قانون گذاری در حوزه حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در ایران از حیث تطابق با اصل قانونی حمایت خودکار مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه بررسی مشروح مذاکرات مجلس در ادوار مختلف قانون گذاری، نشان می دهد علی رغم اصل مسلم حمایت خودکار از آثار ادبی و هنری به عنوان پارادایم غالب قانون گذاری در این حوزه، قانونگذار از اعمال این اصل در خصوص اجرای حق بر نرم افزارهای رایانه ای عدول کرده است و اجرای حق در دادگاه منوط به اخذ تأییدیه فنی از شورای عالی انفورماتیک (در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات ایران) شده است. همین امر، کیفیت قانون را با توجه به شاخص قانونی بودن به معنای تطابق قانون با اصول مسلم حقوقی تحت الشعاع قرار داده است. بررسی ها نشان می دهد، این تغییر رویکرد قانونگذار عمدتاً برپایه نظریه ترجیح برگزیدگان سیاسی و تمایل شورای عالی انفورماتیک به عنوان متولی امور رایانه ای در کشور به حفظ وضع موجود بوده است. از این رو پیشنهاد می شود با حذف این شرط از اجرای حق بر نرم افزارهای رایانه ای، قانونگذار، لزوم اخذ تأییدیه فنی را به عنوان یک تکلیف قانونی بدون ضمانت اجرای محرومیت از اجرای قضائی حق بر عهده پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در نظر گیرد.The Influence of Political Elites’ Preferences on the Quality of Legislation for Software Protection in Iran
One of the indicators for assessing the quality of legislation is its legality, meaning its compliance with legal principles and international conventions. Sometimes, influenced by the preferences of the political elite who draft the law, the governing legal principles are disregarded, resulting in the violation of the law's legality. This article aims to examine the quality of legislation in the field of protecting the authors of computer software in Iran in terms of compliance with the principle of automatic protection. The review of the detailed parliamentary debates over various legislative periods shows that, despite the established principle of automatic protection of literary and artistic works as the dominant legislative paradigm in this field, the legislator has deviated from applying this principle regarding the enforcement of rights over computer software. The enforcement of rights in court has been conditioned on obtaining technical approval from the Supreme Council of Informatics (currently the Information Technology Organization of Iran). This has affected the quality of the law in terms of its legality, meaning its compliance with established legal principles. The studies indicate that this shift in the legislator's approach is mainly based on the theory of preference by political elites and the desire of the Supreme Council of Informatics, as the authority in charge of computer affairs in the country, to maintain the status quo. Therefore, it is suggested that by removing this condition from the enforcement of rights over computer software, the legislator should consider the requirement of obtaining technical approval as a legal obligation without the sanction of depriving the creators of computer software of judicial enforcement of their rights.