مفهوم معروفیت و مشهوریت علائم تجاری در قانون حمایت از مالکیت صنعتی مصوب ۱۴۰۳، کنوانسیون پاریس و موافقت نامه تریپس
آرشیو
چکیده
در پی گسترش روزافزون تعاملات اقتصادی، جهانی شدن تجارت و نیز ضرورت حمایت از مفهوم مالکیت در حقوق تجارت بین الملل، شاهد ظهور علائم تجاری گوناگون هستیم. وظیفه یک نظام حقوقی سالم، حمایت از انواع مالکیت ها، از جمله مالکیت بر علامت های تجاری است. نظر به نقش انکارناپذیر علائم تجاری در تمییز رقبای تجاری از یکدیگر و جلوگیری از وقوع رقابت غیرمنصفانه، حمایت از علائم تجاری در فضای داخلی و بین المللی تجارت ضرورت می یابد. بی تردید یکی از جلوه های حمایت حقوقی از علائم تجاری، تفکیک مفهوم معروفیت و مشهوریت علائم تجاری است؛ به نحوی که مالکان هر یک از علائم معروف و مشهور را از امتیازات و حمایت های مضاعفی برخوردار می سازد. حقوق ایران از دیرباز بر حمایت از علائم تجاری قائل بوده است. مجلس شورای ملی در جلسه مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۳۵ قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی (کنوانسیون پاریس) را مصوب نمود که مواد قابل توجهی در حمایت از علائم معروف وضع نموده بود. با این وجود، این مواد در رویه قضایی و دادگاه های داخلی به طور کامل اجرا نگردیده است. همچنین، ارائه تعریفی دقیق از دو مفهوم معروفیت و مشهوریت و تفکیک آنها از یکدیگر و نیز اختصاص حمایت های ویژه نسبت به آنها در ادبیات حقوقی ایران مغفول مانده است. با توجه به جدید التصویب بودن قانون حمایت از مالکیت صنعتی و کاربرد فراوان این مسئله در عرصه تجارت، به نظر می رسد تأمل در مفاهیم و آورده های مقررات جدید ضرروت دارد تا هدف غایی حمایت از علائم تجاری تحقق یابد. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای به واکاوی این مفاهیم در قانون جدید پرداخته و ضمن مقایسه تطبیقی آن با سایر اسناد بین المللی، از جمله کنوانسیون پاریس و موافقت نامه تریپس نقش تببیین این مفاهیم را در تحقق حمایت حقوقی از علائم تجاری در حقوق ایران تفسیر می نماید.The Notion of Famous Trademarks and Well-known Trademarks in Light of the Industrial Property Protection Act of 2024, the Paris Convention and the TRIPS Agreement
In light of the ever-increasing expansion of economic interactions, the globalization of trade, and the necessity to protect the concept of ownership in international commercial law, we witness the emergence of various trademarks. A sound legal system aims to protect different types of ownership, including ownership of trademarks. Given the undeniable role of trademarks in distinguishing business competitors from one another and preventing unfair competition, the protection of trademarks in both domestic and international trade becomes essential. Undoubtedly, one of the legal aspects of trademark protection is the distinction between the concepts of famous and well-known trademarks, such that each of these famous and well-known trademarks benefits from additional privileges and protection. Iranian law has long recognized the protection of trademarks. On March 12, 1957, the National Consultative Assembly passed the law allowing Iran to join the Paris Union for the Protection of Industrial, Commercial, and Agricultural Property, which included significant provisions regarding the protection of famous trademarks. However, these provisions have not been fully implemented in judicial practice and domestic courts. Moreover, providing an accurate definition of the two concepts of famous and well-known trademarks distinguishing them from one another, and assigning special protection to each has been neglected. Considering the recent adoption of the Iranian Industrial Property Protection Act and the frequent use of this issue in the field of commerce, it seems that reflecting on the concepts and contributions of the new regulations is necessary to achieve the ultimate goal of protecting trademarks. This article, using a library research method, examines these concepts in the new act and, through a comparative analysis with other international instruments, including the Paris Convention and the TRIPS Agreement, interprets the role of defining these concepts in achieving full legal protection of trademarks in Iranian law.