چکیده

 محتوای کاربر ساخته در فضای مجازی در حال گسترش و شکوفا شدن است. کاربران اغلب محتواها را با دیگران به اشتراک می گذارند و یا در ایجاد آثار خلاقانه خود به کار می برند. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به هر شکلی از محتوا، از جمله متن، تصاویر، ویدیوها، نظرات کاربران در خصوص یک موضوع و غیره گفته می شود که توسط کاربران ایجاد و در پلتفرم های آنلاین منتشر می شود. به همین دلیل حمایت حقوقی مناسب از محتوای کاربر ساخته یک امر ضروری می باشد و با توجه به این که محتوای کاربر ساخته یک اثر فکری حاصل از آثار قبلی می باشد، حقوق مالکیت فکری نقش اساسی در حمایت از آن ایفا می کند. نگارنده این مقاله تلاش می کند با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی و مطالعه ی محتوای کاربر ساخته پرداخته، و با شناسایی مفهوم محتوای کاربر ساخته و تاثیر آن بر نقض اثر پیشین، قالب حمایتی مناسب در حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران و ایالات متحده آمریکا برای حمایت از آن معرفی گردد. نتیجه این پژوهش آن است که به موجب بند 12 ماده 2 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و همچنین بند 6 و 7 ماده 5 همین قانون، در حقوق ایران می توان این پدیده نوظهور را با توجه به عدم تعریف و شناسایی آن در قانون به عنوان راهکاری برای پذیرش محتوای کاربر ساخته در نظر گرفت هر چند خواهیم گفت در ایالات متحده شناسایی محتوای کاربر ساخته به موجب استثنا استفاده منصفانه در ماده 107 قانون کپی رایت به صراحت مشخص گردیده است.

Investigating the protection of user-generated content through the literary and artistic property law system in Iran and the United States of America

User-generated content is expanding and flourishing in cyberspace. Users often share content with others or use it in creating their creative works. User-generated content refers to any form of content, including text, images, videos, user comments on a topic, etc., that are created by users and published on online platforms. For this reason, proper legal protection of user-generated content is essential, considering that user-generated content is intellectual work resulting from previous works. Intellectual property law plays a fundamental role in protecting it. The author of this article tries to investigate and study user-generated content with a descriptive-analytical method by identifying the concept of user-generated content and its impact on the infringement of previous work, suitable protection format in the literary and artistic property law of Iran and the United States of America to support it introduced. The result of this research is that, according to paragraph 12, article 2 of the law on the protection of Authors and Justices' Rights, as well as paragraphs 6 and 7 of article 5 of the same law in Iranian law, this emerging phenomenon can be considered as a solution due to its lack of definition and recognition in the law. However, we will say that in the United States, the identification of user-generated content is clearly defined by the fair use exception in Article 107 of the Copyright Act. Intellectual.

تبلیغات