روایت سینمایی در حماسه گیل گمش از منظر الگوی سفر نویسنده کریستوفر ووگلر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به مطالعه نظریه فیلم نامه نویسی کریستوفر ووگلر در یکی از کهن ترین متون ادبی تاریخ یعنی حماسه گیل گمش پرداخته است. نظریه سفر نویسنده کریستوفر ووگلر، جدا از اینکه چه مقدار به درام ارسطویی وابستگی دارد، شکل دهنده شیوه روایت متداول در سینمای داستانی است. چارچوب نظری این پژوهش برای مطالعه شیوه روایت بر پایه الگوی نظریه پرداز نام برده است. هدف اصلی از این مقاله بررسی، شناخت و تبیین ویژگی های شیوه روایت سینمایی در حماسه گیل گمش است. پرسش پژوهش این است که چه ویژگی های مشترک و چه تمایزاتی در شیوه روایت حماسه گیل گمش مطابق با نظریه سفر نویسنده کریستوفر ووگلر وجود دارد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش تحقیق ترکیبی از روش های تطبیقی، توصیفی و تحلیلی بوده است. اطلاعات به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در ساختار روایی حماسه گیل گمش وجوه مشترک و تمایزاتی مبتنی بر تطابق بر الگوی سفر نویسنده کریستوفر ووگلر وجود دارد و بر مبنای استفاده از شیوه روایت سه پرده ای، قابل انطباق است. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت ازآنجاکه شیوه روایت در الگو ی کریستوفر ووگلر بر اساس تمرکز بر شخصیت و تحول آن یک الگوی شخصیت محور است بر این اساس حماسه گیل گمش نیز ساختار روایی آن شخصیت محور و تمرکز بر قوس تحول شخصیت است.Cinematic Narration in the Epic of Gilgamesh from the Perspective of the Journey Model by Author Christopher Vogler
This research is devoted to the study of Christopher Vogler's screenwriting theory in one of the oldest literary texts in history, the epic of Gilgamesh. Christopher Vogler's travel theory, apart from how much it depends on the Aristotelian drama, is the shaper of the renowned narrative method in fiction cinema. The theoretical framework of this research is based on the model of the theoretician. The core purpose of this article is to investigate, recognize, and explain the characteristics of the cinematic narration method in the Gilgamesh saga. The research question is, what are the typical features, and what are the differences in the way of narrating the epic of Gilgamesh according to the travel theory of Christopher Vogler? The research approach was qualitative, and the research method was a combination of comparative, descriptive, and analytical methods. The information has been gathered using the library research method. The research findings show that there are commonalities and distinctions in the narrative structure of GilGomesh's saga based on the adaptation of Christopher Vogler's travel model, and it can be adapted based on the use of the three-act narrative method. The research findings conclude that since the style of narration in Christopher Vogler's model is based on focusing on the character and its transformation, it is a character-centered model. Based on this, GilGamesh's epic is also based on the character-centered narrative structure and focuses on the arc of character transformation.