چکیده

آثار نوری بیلگه جیلان، سردمدار موج نوی سینمای ترکیه، به واسطه ارزش های هنری و فلسفی، تأثیرات و جایگاه جهانی، از جنبه های گوناگون جای بررسی دارد. آنچه به فهم بهتر او کمک می کند، تحلیل جهان داستان و شخصیت هایش با استفاده از رویکردهایی فلسفی و به بیان بهتر پیوند زدن سینمای او با فلسفه است؛ چراکه طرز فکر و دغدغه هایش در ویژگی ها و طرزِ بودنِ شخصیت های آثارش نمود پیدا می کند. در آثار جیلان شخصیت هایی پرسه زن وجود دارند که با قرارگرفتن در مکانِ رویداد داستان و از طریق بروز درونیاتشان، به پیشبرد داستان و نیز کشف معنا از طریق تغییراتِ ناشی از پرسه زدن، کمک می کنند. والتر بنیامین ضمن بسط مفهومِ مدرنِ پرسه زنی، در رویکردی پرسه زن را فردی با تفکرات متناقض می پندارد که در پی حل مغایرت های ادراکی درونی و بیرونی به واسطه قرار گرفتن میان گذشته و مدرنیته است. پرسه زن از دیدگاه او در آستانه قرار گرفته و ضمن بازخوانی گذشته، در طی فرایند پرسه، از آن گذر کرده ولی تعلقی کامل به مدرنیته یا جهانِی که تغییر کرده نیز ندارد. در این پژوهش آخرین ساخته جیلان بر اساس این رویکرد از بنیامین و نیز با تمرکز بر مکان به عنوان بستری فیزیکی برای امکان وقوع رویداد پرسه زنی و تأثیر متقابل آن بر ذهن به عنوان مکانی غیر فیزیکی برای شکل گیری فکر و خلق تغییر و نتیجه، بررسی شده است. درواقع ابتدا چهار مؤلفه اصلی پرسه زنی بنیامینی که شامل فرایند پرسه زنی، در آستانه بودن، بازخوانی گذشته و تفکرات متناقض است، از دلِ توضیح مفاهیم مرتبط بیرون کشیده شده و این گونه ثابت شده است که در فیلم درباره علف های خشک شخصیت ها پرسه زن هستند و جهانِ داستان جیلان از طریقِ تحلیلِ پرسه زنیِ شخصیت هایش قابل درک است. این پژوهش رویکردی کیفی دارد و روش آن توصیفی و تحلیلی است. شیوه جمع آوری اطلاعاتِ این پژوهش کتاب خانه ای و با استفاده از اسناد مکتوب و الکترونیکی است.

Representation of the Wandering Character in Nuri Bilge Ceylan’s 2023 Film About Dry Grasses, Emphasizing Place Through Walter Benjamin’s Perspectives

The works of Nuri Bilge Ceylan, a leading figure of the New Wave of Turkish cinema, deserve examination from various aspects due to their artistic and philosophical values, global influences, and standing. Analyzing his narrative world and characters through philosophical approaches, or better yet, linking his cinema with philosophy, aids in a deeper understanding of his work. This is because his mindset and concerns manifest in the characteristics and ways of being of the characters in his films. In Ceylan’s works, there are Flâneur characters who, by being situated in the story’s setting and expressing their inner thoughts, contribute to advancing the narrative and discovering meaning through the changes that arise from their strolling. While expanding on the modern concept of Flâneurie, Walter Benjamin perceives the Flâneur as an individual with contradictory thoughts who seeks to resolve perceptual discrepancies between the inner and outer worlds by existing between the past and modernity. From his perspective, the Flâneur is positioned on the threshold, reinterpreting the past while passing through it during the process of Flâneurie, yet does not fully belong to modernity or the changed world. This research examines Ceylan’s latest work based on this approach, focusing on place as a physical context for the possibility of Flâneurie events and its reciprocal influence on the mind as a non-physical space for thought formation and change creation. Initially, four main components of Benjaminian Flânerie (wandering) —comprising the process of Flânerie, being on the threshold, reinterpreting the past, and contradictory thoughts—are extracted from related concepts. This demonstrates that in the film “About Dry Grasses,” the characters are Flâneurs, and Ceylan’s narrative world can be understood by analyzing his characters’ act of Flânerie (wandering). This research adopts a qualitative approach with a descriptive and analytical method. The data collection method is library-based, utilizing both written and electronic documents.

تبلیغات