مطالعه تطبیقی کارکرد نشانه در عکاسی و سینما بر مبنای آراء رولان بارت (نمونه موردی: عکس های کتاب اتاق روشن و نماهای فیلم درون پیله زرد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گرچه عکس ها بیش از هر چیز دیگر جنبه ارجاعی قدرتمندی دارند، چنان که شخص با دیدن عکس واقعیت مربوط به آن را به خاطر می آورد بااین حال عکس ها کارکرد نشانه ای نیز دارند و بدین طریق می توانند بیانگر دلالت های گوناگون باشند. سینما نیز به طور مشابه چنین ویژگی ای را دارا است. ازاین رو کاربست ابزار نشانه شناسی می تواند امکان تطبیق بین دو رسانه سینما و عکاسی را فراهم کرده و شباهت ها و تفاوت های آن را آشکار کند. این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال اصلی است: کارکرد نشانه در عکاسی و سینما بر مبنای آراء رولان بارت چیست؟ این پرسش امکان پژوهشی تطبیقی را می دهد که بر مبنای آن می توان به شباهت ها، تفاوت ها و تفسیر وجوه اشتراک و افتراق میان عکاسی و سینما پرداخت. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی با رویکرد تطبیقی و مبانی نظریِ نشانه شناختی است و اطلاعات از منابع کتابخانه ای گردآوری شده است و با استفاده از روش هم سنجی لنزی انجام خواهد شد. کلیه عکس های مرتبط در بخش عکاسی از کتاب اتاق روشن انتخاب شده است و عکس های مربوط به سینما، فریم های انتخابی از فیلم درون پیله زرد هستند. هدف اصلی مقاله کاربست ابزاری تطبیقی در تحلیل و مقایسه سینما و عکاسی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که به واسطه کاربست ابزارهای نشانه ای مطروح توسط بارت در کتاب اتاق روشن، میان عکاسی و سینما 72 درصد شباهت وجود دارد. این شباهت از بررسی و مقایسه دو عنصر اساسی نشانه در عکس یعنی استودیوم و پونکتوم به دست آمده و بر اساس آن استودیوم بیشتر دلالت هایی ضمنی و آشکار را شامل می شود و در نقطه مقابل، دلالت های پونکتوم بیشتر برخاسته از مواجهه ای شخصی است.Comparative Study of the Function of Signs in Photography and Cinema Based on Roland Barthes’ Views (Case Study: Photos From “Camera Lucida” and Scenes From the Film “Inside the Yellow Cocoon Shell”)
Although photographs have a powerful referential aspect, such that a person recalls the associated reality upon seeing them, they also possess a semiotic function and can thus convey various meanings. Similarly, cinema exhibits this characteristic. Hence, the application of semiotic tools can facilitate a comparison between the two media of cinema and photography, revealing their similarities and differences. This research seeks to answer the main question: What is the function of signs in photography and cinema based on Roland Barthes’ views? This question facilitates a comparative study of the similarities and differences between photography and cinema. The research method is descriptive-analytical with a comparative approach and semiotic theoretical foundations. Library sources are used to gather information. The comparison will be conducted using a lens comparison method. All relevant photographs in the photography section are selected from the book “Camera Lucida,” and the photographs related to cinema are selected frames from the film “Inside the Yellow Cocoon Shell”. The article aims to use a comparative tool to analyze and compare cinema and photography. The research shows a 72% similarity between photography and cinema when applying Barthes’ semiotic tools from “Camera Lucida.” This similarity arises from the examination and comparison of two essential elements of the sign in photographs, namely the Studium and the punctum, with the Studium including more implicit and explicit connotations. Whereas punctum’s connotations are primarily based on personal experience.