چکیده

یکی از حوزه های پژوهش در ادبیات تطبیقی، مطالعه فیلم های اقتباسی پرمخاطب است. اقتباس های هالیوودی از کتاب های مصور به دلیل کشش های داستانی، گفتمان قهرمان پرورانه و جلوه های ویژه چشم گیر توانسته اند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند. در میان این گونه آثار، فیلم جوکر (2019، به کارگردانی تاد فیلیپس) نمونه منحصربه فردی است. با آنکه این فیلم همانند اقتباس های مشابه توانسته به فروش قابل توجهی دست پیدا کند؛ اما جنبه های پررنگ سیاسی، آن را از حوزه محصولات صرفاً سرگرم کننده خارج می کند. فیلم، دارای اشارات فراوانی به ساختارهای مدیریت و نهادهای سرکوبگر در نظام های سرمایه داری است. هدف این مقاله، تحلیل چگونگی حفظ تسلط و بقای نظام حاکم بر شهر خیالی گاتهام، نقش مهم رسانه، و بررسی هشدارهای کارگردان به نظام های سرمایه داری است. این پژوهش ابتدا ارتباط میان دید انتقادی در ادبیات تطبیقی و آرای لوئی آلتوسر را توضیح می دهد و به شرح شیوه های به کارگیریِ نظام مند ایدئولوژی می پردازد؛ سپس با بررسی سکانس های شاخص فیلم، نشان می دهد که حفظ نظم موجود در جهان فیلم با همراهی دو دستگاه «سرکوبگر»/ (RSA) و «ایدئولوژیک»/ (ISA) دولت انجام می پذیرد. مقاله ضمن بررسی نظام مدیریت و سرکوب در شهر خیالیِ فیلم، تأکید دارد که انذارهای فیلم را می توان در دنیای کنونی و به ویژه نظام سرمایه داری آمریکا جست وجو کرد. مقاله نتیجه گیری می کند که تلفیق ادبیات تطبیقی و آرای آلتوسر، لایه های پنهان فیلم را آشکار می کند. جوکر در کنار به تصویر کشیدن شکاف های طبقاتی موجود در جامعه آمریکا، تعریضی به دونالد ترامپ و تصویرِ او در کارزار انتخاباتی اش به عنوان ناجی جامعه آمریکاست. 

Gotham’s Mirror: Althusserian Reflections in Tod Phillips’ Joker and Contemporary America

This study critically examines Todd Phillips’ Joker (2019) through the theoretical framework of Louis Althusser, identifying a lacuna in Iranian academic discourse—the exploration of political narratives in Hollywood’s comic book adaptations. While Joker achieved commercial success akin to its superhero film counterparts, its nuanced political commentary sets it apart. This paper interrogates the film’s depiction of Althusser’s ideological and repressive state apparatuses within the capitalist milieu of the fictional Gotham City. Through a meticulous analysis of pivotal scenes, the paper elucidates the strategies employed by Gotham’s ruling entities to perpetuate hegemony, drawing parallels with the political landscape of contemporary America. The research employs a qualitative content analysis methodology, enabling a nuanced interpretation of the film’s subtextual elements that resonate with the socio-political climate of the United States, particularly during the Trump era. Conclusively, Joker emerges not merely as a cinematic experience but as a reflective social commentary, mirroring the class struggle and the political machinations prevalent in American society.

تبلیغات