Recast and Metalinguistic Corrective Feedback: Probing the Role of Practice Effect with Error Logs in Iranian EFL Learners’ Process Writing Ability
آرشیو
چکیده
The researchers in the current study aimed to explore the impact of metalinguistic corrective feedback and recasts on learners’ process writing ability through virtual learning environment. To this aim, a total of 63 Iranian EFL learners were selected and arranged in four groups (metalinguistic feedback, metalinguistic + error logs, recasts, and recasts + error logs). To conduct the study, an expository writing task selected from IELTS task 1 was administered to all participants as the pretest. The treatment lasted for eight weeks, and then the process writing posttest was administered. The main focus of the writing task was process writing and passive voice was selected as the target structure. The topics for pretest and posttest were selected with a lot of care, so that they could lend themselves to process writing, and would evoke the use of passive structure. The data were analyzed via paired sample t-test, Wilcoxon Signed Rank Test and one-way ANOVA. Based on the findings, though all groups significantly improved from pre- to posttest, no significant difference was found among the four groups as a result of being exposed to four types of corrective feedback. The findings offer implications for university EFL learners, professors, and material developers.بازخورد اصلاحی نوریخته و فرازبانی: بررسی تاثیر تمرین همراه با یادداشتهای تمرینی خطا برروی توانایی نگارش یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی
محققان در مطالعه حاضر در پی بررسی تأثیر بازخورد اصلاحی نوریخته و فرازبانی بر توانایی نگارش یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی در محیط یادگیری مجازی بودند. بدین منظور، در مجموع 63 دانشجوی ایرانی انتخاب و در چهار گروه مقایسه ای (بازخورد فرازبانی، بازخورد فرازبانی + یادداشتهای تمرینی خطا، بازخورد نوریخته و بازخورد نوریخته + یادداشتهای تمرینی خطا) قرار گرفتند. برای اجرای پژوهش، تکلیف مبتنی بر نگارش توضیحی (تکلیف 1 آزمون آیلتس) برای همه شرکت کنندگان به عنوان پیش آزمون اجرا شد. پس از دوره آموزش به مدت هشت هفته، پس آزمون نگارش فرآیند محور انجام شد. لازم به ذکر است که پیش آزمون و پس آزمون هردو به ارزیابی مهارت نگارش فرآیند محور پرداخته و ساختار دستوری مجهول به عنوان ساختار هدف انتخاب شد. همچنین موضوعات پیش آزمون و پس آزمون با دقت زیادی انتخاب گردیدند تا با ویژگیهای نگارش فرآیند محور سازگار بوده و زبان آموزان ملزم به استفاده از ساختار مجهول باشند. داده های حاصله با استفاده از آزمون t زوجی، آزمون رتبه بندی علامت دار ویلکاکسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر پایه نتایج حاصله، اگرچه تمامی گروه ها از پیش آزمون تا پس آزمون بطور معناداری پیشرفت نمودند، هیچگونه تفاوت معنا داری بین چهار گروه بازخورد اصلاحی مشاهده نگردید. یافته های تحقیق حاوی کاربردهایی برای دانشجویان زبان انگلیسی، اساتید و تهیه کنندگان مطالب درسی می باشند.