شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگی-اقتصادی ورزش سوارکاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پیشبرد پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگی-اقتصادی ورزش سوارکاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصین حوزه بازاریابی و درآمدزایی، اقتصاددانان ورزشی، اساتید متخصص امر، بازاریاب های ورزشی و رؤس ا و نائ ب رئیسان سازمان های ورزشی مخصوصا فدراسیون سوارکاری، مدیران، کارشناسان اداره کل تربیت بدنی ورزش و مدیران صف و ستادی فدراسیون ها به تعداد 16 نفر بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته انجام شد. بر اساس نتایج تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه، تحلیل عوامل موثر بر توسعه فرهنگی-اقتصادی ورزش سوارکاری در قالب 3کدگزینشی، 10کدمحوری و 55کدباز می باشد. نتایج بدست آمده 3 مفهوم؛ بهبود سیاستگذاری، بهبود ورزشی و بهبود عملکردی را با دربر داشتن عواملی نظیر؛ عوامل فرهنگی، عوامل مدیرتی، عوامل قانونی- پژوهشی، عوامل ساختاری، عوامل زیرساختی، عوامل اجرایی، عوامل بازاریابی، عوامل توسعه ای، عوامل اصلاحی و عوامل خدماتی در ارتباط با عوامل موثر بر توسعه فرهنگی-اقتصادی شناسایی شدند. درنهایت نتیجه گرفته می شود که مسئولین ورزشی و مدیران باشگاه ها با معرفی بیشتر رشته سوارکاری در قالب کتاب و بروشورهای تبلیغاتی و اشاعه فرهنگ سنتی در میان اقوام ایرانی می توانند باعث رشد و توسعه فرهنگی ورزش سوارکاری شد.Identifying factors affecting the cultural-economic development of equestrian sports with the approach of resistance economy
The aim of the present research was to identify the effective factors on the cultural-economic development of equestrian sport with the approach of resistance economy. The present research method is qualitative and based on data-based theory. The statistical population of the research included experts in the field of marketing and income generation, sports economists, specialist professors, sports marketers and presidents and vice presidents of sports organizations, especially equestrian federations, managers, experts of the General Department of Sports Physical Education, and line and staff managers of federations in the number of 16 people. The sampling method was purposeful and the interviews were conducted in a semi-structured manner. Based on the results of the analysis of qualitative data obtained from the interview, the analysis of factors affecting the cultural-economic development of equestrian sport is in the form of 3 selective codes, 10 central codes and 55 open codes. The obtained results of 3 concepts; policy improvement, sports improvement and performance improvement by including factors such as; Cultural factors, administrative factors, legal-research factors, structural factors, infrastructural factors, executive factors, marketing factors, developmental factors, corrective factors, and service factors were identified in connection with factors affecting cultural-economic development. Finally, it is concluded that sports officials and club managers can promote the cultural growth and development of equestrian sports by introducing more equestrian sports in the form of promotional books and brochures and spreading traditional culture among Iranian ethnic groups.