روش های اقناع مخاطب در مجموعه مستند تلویزیونی روایت فتح (با تأکید بر گفتار متن) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فیلم های مستند تلویزیونی با موضوع جهاد و شهادت یکی از انواع پیام هایی است که به منظور آگاهی مخاطب در زمینه دفاع مقدس و محور مقاومت از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود. سید مرتضی آوینی یکی از اولین تولیدکنندگان این عرصه است. در دوران حیات او، مجموعه مستند تلویزیونی روایت فتح ، بدون آنکه مخاطبان نامی از او و همکارانش بدانند، در بیش از هفتاد قسمت بر روی آنتن رفت. در این فیلم ها از گفتارمتن به منظور انتقال پیام به مخاطب استفاده می شد. این تحقیق با هدف مورد پژوهش قراردادن منتخبی از این فیلم ها و استخراج روش های اقناعی به کار رفته در گفتارمتن آنها با روش کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون انجام می شود. بدین منظور از طریق نظرسنجی از کارشناسان رسانه ای آشنا با آوینی و آثارش، پنج قسمت با نام های شب عاشورایی، پاتک روز چهارم، رضا، قسمت پنجم از مجموعه شهری در آسمان، و قسمت دوم فیلم با من سخن بگو دوکوهه به عنوان موثرترین آثار برای مطالعه انتخاب شد. سپس از طریق سطرخوانی گفتارمتن، مضمون های پایه مرتبط با موضوع اقناع با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2020 مشخص گردید و بعد با تحلیل آنها، مضامین سازمان دهنده و فراگیر موجود در آن حاصل شد. بنا بر یافته های تحقیق، آوینی از طریق ارتباط مستمر با مخاطب در قالب گفتارمتن، به کارگیری نمادها و پویاسازی فضای گفتارمتن، سعی در اقناع مخاطب با استفاده از تکنیک های نگارشی دارد.The methods of persuading the audience in the TV documentary series Rewayat Of Fat'h narration.
TV documentaries on Jihad and Martyrdom are one type of the messageses that are broadcasted by the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization in order to inform the audience about the holy defense and the axis of resistance. Seyed Morteza Avini is one of the first producers in this field. During his lifetime, the TV documentary series named Rewayat of Fat’h aired in more than seventy episodes without the audience kenning about him and his colleagues. In these movies, narration was used to convey the message to the audience. This research is carried out with the aim of researching some selection of these films and extracting the persuasive methods used in their narration with a qualitative method and a theme analysis approach. On this purpose, through a survey of media experts who are familiar with Avini and his works, five episodes named Shab Ashurai, Pathek Rooz Chahar, Reza, the fifth episode of Shahri Dar Asman, and the second episode of Talk to Me Dokuhe, were selected as the most effective works for study. Then, by reading the narration line by line, the basic themes related to the subject of persuasion were identified by using MAXQDA 2020 software, and then by analyzing them, the organizing and inclusive themes were obtained. According to the findings of the research, Avini tries to convince the audience through continuous communication with the audience in the form of narration, using symbols and dynamizing the space of the narration within writing techniques.