بررسی و تحلیل داستانِ «فارسی شکر است» از جمال زاده برمبنای سبک شناسی انتقادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله داستان کوتاه «فارسی شکر است» از مجموعه داستان «یکی بود یکی نبود» اولین اثر داستانی محمدعلی جمال زاده، با در نظر گرفتن مؤلفه های سبک شناسیِ انتقادی لسلی جفریز، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. مسأله اصلی مقاله آن است که به کمک این مؤلفه ها شناخت لایه های پنهان متن و کشف مناسبات «ایدئولوژی»، «قدرت»، «گفتمان انتقادی» با نظم و سهولت بیشتری انجام می پذیرد. مؤلفه های سبک شناسی انتقادی از دیدگاه جفریز عبارت اند از: 1-نامیدن و توصیف کردن 2-بازنمایی کنش ها، رخدادها و وضعیت ها 3-ترادف و تقابل 4-مثال آوردن و نام بردن 5-اولویت بندی 6-معانی ضمنی و فرض و دلالت 7-منفی سازی 8-فرضیه سازی 9-ارائه سخنان و افکار دیگر مشارکین 10-بازنمایی زمان، مکان و جامعه. با توجه به ساختار زبانی و تحلیل های اجتماعی و فرهنگی موجود در این داستان، مؤلفه های ده گانه جفریز در ارزیابی و تحلیل این اثر کارایی و قابلیت بسیار زیادی دارد و می تواند یافته های قابل توجهی را برای پژوهش فراهم کند.بازنمایی وضعیت ها، رخدادها و کنش ها با اختلاف چشم گیری نسبت به سایر مؤلفه ها نمود بیشتری در این داستان دارد. مؤلفه هایی مانند بازنمایی جامعه، فرضیه سازی و بیان اندیشه های دیگران، کم ترین بسامد را در این داستان دارند. روش کار این مقاله توصیفی-تحلیلی و تطبیقی با استفاده از منابع کتابخانه ای است. این پژوهش در مقایسه با پژوهش های سبک شناسی که درباره آثار جمال زاده انجام شده، واجد نوآوری ها و تازگی های بسیاری است که هم در روش بررسی و تحلیل آن دیده می شود و هم در کیفیت دست یابی به داده ها و یافته ها می توان شاهد آن بود. از مزیت های این روش، آمیختن مباحث سبک شناسی، نقد و دستور زبان است، و مبتنی بر تحلیل های فرهنگی و جامعه شناسی است که بین روساخت و ژرف ساخت زبان متن واکاوی می کند. مؤلفه های مورد نظر جفریز برای عینی کردن پژوهش و نظام مند کردن تحقیق در مقایسه با تحلیل گفتمان انتقادی و دیگر روش های مشابه مزیت بیشتری دارد.Review and analysis of the story "Persian is Sugar" by Jamalzadeh based on critical stylistics
In this article, the short story "Persian is sugar " from the collection of stories "Once upon a time" the first fiction of Mohammad Ali Jamalzadeh, considering the critical stylistic components of Leslie Jeffries, has been examined and analyzed. The main issue of the article is that with these components, recognizing the hidden layers of the text and discovering the relationships between "ideology", "power", and "critical discourse" can be done with more order and ease. The components of critical stylistics from Jeffries' point of view are: 1-Naming and describing 2-Representation of actions, events and situations 3-Synonymy and opposition 4- Exemplification and naming 5-Prioritization 6-Implicit meanings and assumption and implication 7-Negation 8-Making hypotheses 9-Presenting the words and thoughts of other participants 10-Representing time, place and society. According to the linguistic structure and social and cultural analyzes in this story, Jeffries' ten components have great efficiency and capability in the evaluation and analysis of this work and can provide significant findings for research. The representation of situations, events, and actions has a significant difference compared to other components in this story. Components such as representing society, creating hypotheses and expressing the thoughts of others have the least frequency in this story. The working method of this article is descriptive-analytical and comparative using library resources. This research has many innovations and novelties, which can be seen both in the method of investigation and analysis and in the quality of obtaining data and findings. One of the advantages of this method is mixing the issues of stylistics, criticism and grammar, and it is based on cultural and sociological analyzes that analyze between the superstructure and the deep structure of the language of the text.Jeffries intended components to objectify research and systematize research have more advantages compared to critical discourse analysis and other similar methods.