چکیده

هدف از این تحقیق بررسی چالش ها و دلایل فرسودگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی و مدیریت بر آنها در استان دیاله عراق می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی و از نظر هدف کاربردی و ازنظر مکانی میدانی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان تربیت بدنی در استان دیاله عراق می باشند که از تعداد 340 نفر و بر طبق فرمول کوکران تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تحقیق تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (2002) و پرسشنامه استاندارد انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) می باشند. پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی بروسو(1997) را سازندگان آن 79/0 ، کیفیت تدریس سراج (2002) با استفاده از آلفای کرونباخ 76/0 و انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) را سازندگان آن 82/0 محاسبه کرده اند. تجزیه وتحلیل داده ها در دو قسمت آمار توصیفی (میانگین و میانه و...) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون..) می باشد که به وسیله نرم افزار SPSS23 مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد بین فرسودگی تحصیلی با کیفیت تدریس و انگیزش یادگیری رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. همچنین بین انگیزش یادگیری وکیفیت تدریس رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. به نظر می رسد با افزایش رابطه مطلوب میان استاد و دانشجو و همچنین افزایش کیفیت تدریس اساتید و در نتیجه افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی بتوان بر فرسودگی تحصیلی آنان غلبه نمود.

Challenges and causes of academic burnout of physical education students and their management

The purpose of this research is to examine the challenges and reasons for the burnout of physical education students and their management in Diyala Province, Iraq. The current research is correlational in terms of method, applied in terms of purpose, and field in terms of location. The statistical population of this research is all physical education students in Diyala province of Iraq, who were selected as a sample out of 340 people and according to Cochran's formula, 181 people were selected as a sample. The sampling method was simple random research. The data collection tools in this research include three academic burnout questionnaires by Berso et al. (1997), Siraj's teaching quality questionnaire (2002) and the standard learning motivation questionnaire by Kashif et al. (2013). The reliability of Brusso's burnout questionnaire (1997) was calculated by its creators as 0.79, the quality of teaching by Siraj (2002) using Cronbach's alpha as 0.76, and the learning motivation by Kashif et al. (2013) as 0.82. Data analysis is in two parts, descriptive statistics (mean and median, etc.) and inferential statistics (Pearson correlation test and regression, etc.), which were analyzed by SPSS23 software. The research results showed that there is a direct and significant relationship between academic burnout, teaching quality and learning motivation. Also, there is a positive and significant relationship between learning motivation and teaching quality. It seems that by increasing the favorable relationship between professors and students, as well as increasing the quality of professors' teaching, and as a result, increasing the academic motivation of physical education students, it is possible to overcome their academic burnout.

تبلیغات