چکیده

Self-esteem refers to a sense of intrinsic worth that does not consider superiority over others. Awareness of the significance of self-esteem leads to a greater commitment to its enhancement, and understanding its effects highlights its importance. This research categorizes the effects of self-esteem according to Nathaniel Branden, who is regarded as the father of self-esteem, into three areas: Cognitive, moral, and behavioral, and then analyzes them through the lens of Islamic teachings using a descriptive-analytical method to provide a foundation for critiquing his views. Branden believes that self-expression, acceptance of others' definitions, and individualism are effects of self-esteem; however, these effects are not supported by the teachings of the Quran and Hadith. For instance, sometimes a lack of self-expression indicates transcending one’s superficial self and reaching a higher self, which is a result of self-esteem. Similarly, an individual may consciously refuse to accept others’ definitions despite having high self-esteem for reasons such as humility or the aim of combating the ego. Additionally, not being individualistic and prioritizing the interests of others over oneself can sometimes indicate the maturity of a dignified individual, whereby the false self is sacrificed for the true self, which does not contradict self-worth and dignity.

نقد آثار عزت نفس از نظر ناتانیل براندن از منظر آموزه های اسلام

عزت نفس به معنای احساس ارزشمندی به خودی خود است که در آن استعلا و برتری نسبت به غیر لحاظ نمی شود. از آن جا که اطلاع از اهمیت عزت نفس موجب اهتمام بیشتر به افزایش آن و علم به آثار موجب واقف شدن به اهمیت است. این تحقیق آثار عزت نفس را از دیدگاه ناتانیل براندن که پدر عزت نفس نامیده می شود، در سه دسته شناختی، اخلاقی و رفتاری تنظیم، سپس از منظر آموزه های اسلام به روش توصیفی تحلیلی بررسی نموده است تا زمینه ای برای تعدیل و تکمیل نظرات او باشد. براندن معتقد است ابراز وجود، پذیرش تعریف دیگران و فردگرایی از آثار عزت نفس است اما به نظر می رسد آموزه های قرآنی و روایی این آثار را نپذیرد. زیرا گاهی عدم ابراز وجود، نشان دهنده عبور از خود دانی و رسیدن به خود عالی است که می تواند نتیجه عزت نفس باشد. همچنانکه امکان دارد فردی با وجود عزت نفس بالا آگاهانه تعریف دیگران را به دلایلی مانند تواضع و به هدف مبارزه با نفس نپذیرد. چنانچه فردگرا نبودن و ترجیح منافع دیگران بر خود گاهی نشان از رشدیافتگی فرد عزتمند است به طوری که خود مجازی را قربانی خود حقیقی کند و این منافاتی با عزت و کرامت نفس ندارد.

تبلیغات