Polygamy in Islam: Reasons, Benefits and Corruptions (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Polygamy has been one of the rules of Islam and a common tradition among Muslims; this rule has been challenged by some Muslims, and it is one pretext with which the opposition attacks Islam. The purpose of this study is to investigate the advantages and disadvantages of polygamy and to examine the reasons for and against it in an analytical and deductive manner.Findings: The reasons for permission for polygamy arethe Holy Quran, Sunna, manners of Muslims. The reasons for opponents are incompatibility with human nature, non-observance of justice by men, being unjust and masculine rule, a factor for men's voluptuousness, and the tradition of Prophet and Imam Ali when Hazrat Khadija and Fatima were alive. If we consider the rulings as subject to interests and corruption, the ruling on polygamy can be considered a function of time.It is permissible if its expedience is more than its corruption. If moral laws of Islam are implemented, the individual interests of polygamy are as follows: meeting the needs of women, personality development, upbreeding the orphans, the existence of male and female behavior models for orphans, maintaining the nobility of women and engaging men in a special commitment. If the moral laws of Islam are not observed, some of the evils of polygamy include inciting jealousy among women and enmity among children, as well as the prevalence of lust in men.Conclusion: The rules in Shiite jurisprudence are subject to interests and corruptions, and polygamy requires moral education in the society.تعدد زوجات در اسلام: دلایل، فواید و مفاسد
تعدد زوجات یکی از احکام اسلام و نیز سنت رایج در میان مسلمانان بوده است؛ این قاعده را برخی از مسلمانان به چالش کشیده شده اند و امروز یکی از دستاویزهایی است که مخالفان با آن به اسلام حمله می کنند. هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب تعدد زوجات و بررسی دلایل موافقان و مخالفان آن به صورت تحلیلی و قیاسی است. یافته ها: دلایل تأیید جواز تعدد زوجات، نص قرآن کریم، سنت، سیره و سنت مسلمانان است. علت مخالفان تعدد زوجات، ناسازگاری با فطرت انسان، رعایت نکردن عدالت از سوی مردان، قوانین ظالمانه و مردانه، عامل هوسبازی مردان و سنت پیامبر و امام علی در زمان حیات حضرت خدیجه و فاطمه است. اگر احکام را تابع مصالح و مفاسد بدانیم، چنانکه بسیاری از فقهای شیعه معتقدند، می توان حکم تعدد زوجات را تابع زمان و مکان دانست. اگر مصلحت آن بیشتر از مفاسد آن باشد جایز است. در صورت اجرای احکام اخلاقی اسلام، مصلحت فردی تعدد زوجات عبارت است از: تأمین نیازهای زنان، رشد شخصیت، تربیت یتیمان، وجود الگوهای رفتاری زن و مرد برای یتیمان، حفظ شرافت زنان و داشتن تعهد در مردان. در صورت عدم رعایت قوانین اخلاقی اسلام، برخی از مفاسد تعدد زوجات عبارتند از برانگیختن حسادت در بین زنان و دشمنی در بین کودکان و نیز رواج شهوات در مردان. نتیجه: احکام در فقه شیعه تابع مصالح و مفاسد است و تعدد زوجات مستلزم تربیت اخلاقی در جامعه است. جوامع دارای اخلاق دینی می توانند تعدد زوجات را اجازه دهند. در غیر این صورت تعدد زوجات دارای فساد است که بهتر است ترک شود.