آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۷

چکیده

مطالعات اسلامی و به ویژه تحلیل سیره رسول خدا از منظر شرق شناسان به جهت نگاه برون دینی و روش های متنوع پژوهشی آنان دارای اهمیت است. کتاب محمد رسول خدا اثر آنه ماری شیمل در معرفی پیامبر(ص) از آثار حوزه استشراق است که نگاهی آمیخته با عرفان و تصوف به سیره و تاریخ رسول خدا دارد. این پژوهش با هدف شناخت و نقد دیدگاه های شیمل به روش تحلیلی و انتقادی درصدد پاسخ به این است که چه نقدهایی بر دیدگاه های خانم شیمل در مورد ارهاصات و معجزات حضرت محمد(ص) وارد است؟ بر اساس یافته های تحقیق، شیمل بدون طیف بندی به ثبت گزارش های معجزات می پردازد. در موضوع ناهماهنگی بین ادعای فوق بشری نبودن نبی و پذیرش گزارش های خوارق عادات و به ویژه تأکید بر شق صدر، عدم تفکیک بین ارهاصات و معجزات و ایجاد ارتباط بین معجزات نبی با روایات کهن هند نقدهای محتوایی بر رویکرد شیمل وارد است. در مواردی مانند رویکرد صوفیانه به سیره نبوی و معجزات، اتکاء به منابع اهل سنت و استفاده اندک از منابع شیعی و اعتماد به افسانه ها و اسطوره سازی ها نیز نقدهای روشی بر شیمل وارد است.

The miracles and Erhasat (Unusual Events Simultaneous with the Birth of Prophet Mohammad (PBUH)) from Annemarie Schimmel's Viewpoint

Islamic studies and especially the analysis of the Sira of the Prophet (PBUH) are important from the perspective of orientalists due to their extra-religious Viewpoint and diverse research methods. The book "And Muhammad Is His Messenger" by Annemarie Schimmel introduces the Prophet (PBUH) and is one of the works of the Orientalist field, which looks at the Sira and history of the Messenger of God mixed with mysticism and Ṣūfism. This research aims to identify and criticize Schimmel's views in an analytical and critical way, and tries to answer what criticisms are made on Schimmel's views on the Erhasat (Unusual Events Simultaneous with the Birth of Prophet Mohammad (PBUH)) and miracles of Prophet Muhammad (PBUH)? Based on the findings of the research, Schimmel records reports of miracles without spectrometry. In the issue of inconsistency between the claim of the Prophet (PBUH) not being superhuman and the acceptance of the reports of super habits and especially the emphasis on Chest incision (Shagh-ul-Sadr), the lack of differentiation between miracles and Erhasat and establishing a connection between the miracles of the prophet and the ancient Indian narratives are substantive criticisms of Schimmel Ward's approach. In cases such as the Ṣūfi approach to the Prophet's Sira and miracles, reliance on Sunni sources and little use of Shi‘ite sources, and trust in legends and myth-making, there are also methodological criticisms of Schimmel.

تبلیغات