The Capabilities of Component Analysis in Interdisciplinary Qur'anic and Humanities Studies: A Critical Methodological Approach (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
After the decline of positivism, the interpretive paradigm (structuralism) gained favor among Qur'anic scholars due to its emphasis on subjectivity, the role of values in cognition, attention to human interactions, and the interconnectedness of the knower and the knowable. However, despite the fact that this paradigm seems to be more compatible with the religious view than the positivist paradigm, there are still significant paradigmatic differences between it and the Islamic paradigm that need to be considered. The purpose of this paper is to examine the challenges of using common qualitative methods in Qur'anic studies, while proposing the method of component analysis as a more appropriate approach. With the help of this method, it is possible to create a comprehensive set of verses that are related to and consistent with any concept of research in the field of humanities. The method consists of four stages: data collection, data coding, summarization, and searching for verses consistent with the extracted components.In this way, it can serve as a valuable tool for Qur'an scholars to overcome the challenges associated with the use of common qualitative methods, and it allows for a systematic and comprehensive approach that enables researchers to bridge the Holy Qur'an and the humanities, preparing the ground for interdisciplinary studies in these fields.ظرفیت های روش تحلیل مؤلفه ای در پیوند قرآن کریم با علوم انسانی با نگاه آسیب شناسانه به دیگر روش ها
پس از کاهش سیطره پارادایم اثبات گرایی بر دنیای علم، پارادایم های متعددی مجال استفاده پیدا کردند که در این بین پارادایم تفسیری (ساخت گرایی) به دلیل نگاه ذهنیت گرا، ورود ارزش ها به عرصه شناخت، توجه به تعاملات انسانی و تأثیر شناسنده و شناختنی بر یکدیگر و مواردی از این دست توسط محققان قرآن پژوه مورد اقبال بیشتری واقع شد. امّا با وجود آنکه این پارادایم به ظاهر با نگاه دینی همراهی بیشتری نسبت به پارادیم اثبات گرایی دارد ولی زاویه های پارادایمی جدی ای نیز بین این پارادایم و پارادایم اسلامی وجود دارد که باید به آنها در بکارگیری روش های تفسیری در پژوهش های قرآنی توجه نمود. در این مقاله ضمن بررسی روش-های معمول کیفی مورد استفاده در قرآن پژوهی و بحث پیرامون نقدهای پارادایمی وارد بر بکارگیری این روشها در پژوهش های قرآنی، «روش تحلیل مؤلفه ای» به عنوان روشی پاسخگو در پیوند قرآن کریم با علوم انسانی معرفی می گردد. این روش که یافته های آن در برگیرنده جامع آیات مرتبط و متناسب با تعاریف واژه مورد پژوهش متعلق به علوم انسانی است، طی چهار مرحله گردآوری داده ها؛ کدگذاری داده ها؛ جمع بندی؛ و جستجوی آیات منطبق با مؤلفه های استخراجی به اجرا در می آید.