چکیده

زمینه ها و اهداف: هدف این مطالعه، شناسایی و تبیین عوامل زمینه ساز برنامه درسی مبتنی بر تاب آوری و مهارتهای مورد نیاز معلمان مدارس ابتدایی بوده است. روشها: این پژوهش کاربردی بوده و از روش کیفی استفاده شده است. جامعه آماری جمعی از اساتید دانشگاه فرهنگیان (20 نفر استاد متخصص در زمینه مدیریت آموزشی و آموزش ابتدایی)، معلمان (20 نفر معلم نمونه در جشنواره الگوهای تدریس برتر) و متخصصان علوم تربیتی (20 نفر) در سال 1401 بودند، که به روش نمونه-گیری هدفمند 60 نفر از آنان انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری گردید. برای تعیین روایی مصاحبه از روایی محتوا استفاده شد و پایایی فرم مصاحبه با قرار دادن خلاصه مطالب و مقوله های تعیین شده در اختیار متخصصان بررسی شده است. یافته ها: یافته های کیفی بر اساس گویه بندی و مقوله بندی تحلیل شد. طبق نتایج پژوهش، مهم ترین ویژگیهای مورد نیاز معلمان تاب آور شامل ویژگیهای شخصیتی(خودآگاهی بالا در تدریس مهارت حل مسئله و..)، دانش تخصصی معلم(کارآمدی تخصصی و..)، مهارت حرفه ای معلم(مهارتهای حل مسئله و..)، شیوه تدریس معلم(پرورش حس معنویت و ایمان و..)، تعامل(ارتباط همدلانه و..)، نظم و انضباط(کنترل مداری و..)، نظارت و ارزشیابی(خود نظارتی و..)، فضای کلاسی(نشاط و..)، فناوری آموزشی(فیلم های آموزشی و..) و مهمترین ویژگیهای عناصر برنامه درسی مبتنی بر تاب آور مشتمل بر اهداف (صراحت مهارت محوری)، محتوا( سازنده گرایی)، فعالیتهای یاددهی یادگیری(مهارتهای زندگی) و ارزشیابی می باشد. نتیجه گیری: معلم تاب آور به مثابه مجری برنامه درسی می تواند بستری برای اجرای برنامه درسی کارآمد و اثربخش را ایجاد نماید.

Identifying and explaining the underlying factors of curriculum based on resilience and skills needed by primary school teachers

Background and Objectives: This study aimed to identify and explain the underlying factors of curriculum based on resilience and skills needed by primary school teachers. Methods: This research is applied, and a qualitative method is used. The statistical population was a group of Farhangian University professors (20 experts in the field of educational management and elementary education), teachers (20 exemplary teachers in the festival of superior teaching models), and educational science specialists (20) in 1401, who were sampled - Targeted recruitment of 60 of them were selected. Research data was collected through semi-structured interviews. Content validity was used to determine the validity of the interview, and the reliability of the interview form was checked by placing a summary of the content and the determined categories at the disposal of the experts. Findings: Qualitative findings were analyzed based on itemization and categorization. According to the results of the research, the most important characteristics needed by resilient teachers include personality traits (high self-awareness in teaching problem-solving skills), teacher's specialized knowledge (specialized efficiency), and teacher's professional skills (problem-solving skills), the teacher's teaching method (cultivation of spirituality and faith), interaction (empathic communication), discipline (oriental control), monitoring and evaluation (self-monitoring), classroom atmosphere (enthusiasm), educational technology (educational films) and the essential features of the elements of the curriculum based on resilience, including goals (candor, psychological science, skill-oriented), content (interdisciplinary and constructivism), The teaching activities are learning (interactions and teaching life skills) and evaluation (multiple approaches). Conclusion: A resilient teacher as a curriculum implementer can create a platform for implementing an efficient and effective curriculum, and finally, capable, resilient learners can cultivate the master.

تبلیغات