تحلیل محتوای کتاب های زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب های زبان انگلیسی دوره متوسطه اول بر اساس فرمول خوانایی Fog در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ صورت گرفته است. روش ها : به همین منظور از تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کتب زبان انگلیسی سه پایه مقطع متوسطه اول بوده است که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش هم شامل سیاهه تحلیل محتوا بر اساس روش خوانایی Fog است که در سه بخش تعداد جملات، تعداد لغات و تعداد لغات چندسیلابی هر کتاب قرار گرفت . واحد تحلیل در متون و درک مطلب، لغت قرار گرفت. یافته ها:یافته ها نشان داد که میزان درجه دشواری متون و درک مطلب در سه پایه به ترتیب پایه هفتم ۴.۸۹، پایه هشتم ۷.۰۹ و پایه نهم ۸.۹۵ می باشد که این میزان حاکی از آن است که کتاب پایه هفتم دارای درجه دشواری پایین تر از حد مطلوب و پایه های هشتم و نهم دارای درجه دشواری ایده آل و متوسط برای زبان آموزان مبتدی هستند. همچنین نتایج بیانگر این است که بیشترین تعداد لغات به ترتیب در پایه های هفتم با ۳۹.۳۶ درصد، پایه نهم با ۳۱.۷۹ درصد و پایه هشتم با ۲۸.۸۵ درصد وجود دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل ضعف و ناتوانی دانش آموزان در خواندن و فهمیدن متون در سطوح بالاتر به خاطر ساده بودن بیش از حد مطالب در متوسطه اول می باشد.Analysis of the content of English language text books for the first year of high school based on Fog's readability formula
Background and Objectives: The current research was carried out to examine the English language books of the first secondary school based on Fog's readability formula in the academic year 1402-1403. Methods: Quantitative content analysis was used for this purpose. The statistical population of this research was English language textbooks of the first secondary level, and the entire population was investigated. The research tool also includes the list of content analyses based on Fog's reading method, which was divided into three sections: the number of sentences, words, and polysyllabic words in each book. The unit of analysis was placed in texts, reading comprehension, and words. Findings: The findings showed that the degree of difficulty of the texts and understanding in the third grade is 4.89, 7.09 for the 8th grade, and 8.95 for the 9th grade, respectively, which indicates that the 7th-grade book has a lower level of difficulty than Desirable and the eighth and ninth grades have an ideal and moderate degree of difficulty for beginners. Also, the results show that the highest number of words is in the seventh grade, with 39.36%; the ninth grade, with 31.79%; and the eighth grade, with 28.85%. There is a percentage. Conclusion: One factor contributing to students' weakness and inability to read and understand texts at higher levels is the excessive simplicity of the materials in the first secondary school.