چکیده

 Objective: Academically successful students may expect higher performance in their next projects, volunteer work, and study sessions. Consequently, the primary emphasis of educational experts has always been elements impacting academic performance. This article examined the mediating effect of learning styles in the interaction between metacognitive viewpoints and students's academic achievement.Methods: This was descriptive, correlational study. Total number of female high school students in Astaneh Ashrafieh was 1,211. Random sampling enabled a cohort of 291 students to be chosen. Data were obtained with Academic Performance Questionnaire, Metacognitive Beliefs Questionnaire (MCQ) and Learning Style Orientation Measure (LSOM). Data analysis included structural equation modeling applied using SPSS-22 and Smart PLS 3.2.9 tools and correlation testing.Results: The findings revealed that indirectly, metacognitive views influenced academic performance by means of learning techniques. Moreover, academic performance revealed rather strong and unambiguous links between metacognitive perspectives and learning techniques (p <.05).Conclusion: Improved metacognitive views among students assist them to plan, define precise targets, track their learning activities and academic growth, and identify their strengths and flaws. Improving academic success and preventing academic failure depend on one focusing on the influence of metacognitive aspects and students' learning styles. At last, this study underlines how much learning techniques and metacognitive attitudes affect academic performance. The results reveal that by developing metacognitive abilities and appreciating various learning approaches, teachers may support their students in obtaining their academic goals quite efficiently. 

رابطه باورهای فراشناخت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی سبک های یادگیری

 هدف: دانش آموزان با توجه به عملکرد تحصیلی موفق می توانند عملکرد بهتری در تحصیل، جامعه و در زندگی آینده خود داشته باشند،  به همین منظور عوامل مؤثر بر عملکردتحصیلی همواره مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف نقش واسطه ای سبک های یادگیری در رابطه بین باورهای فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شد.روش: روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران دانش آموز متوسطه دوم شهر آستانه اشرفیه به تعداد 1211 نفر بود که 291 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.  داده ها با استفاده از پرسشنامه عملکرد تحصیلی، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ) و مقیاس جهت گیری سبک یادگیری (LSOM) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها شامل مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از ابزارهای SPSS-22 و Smart PLS 3.2.9 و آزمون همبستگی بود.نتایج: نتایج نشان داد باورهای فراشناخت تأثیر غیرمستقیم و به واسطه ی سبک های یادگیری بر عملکردتحصیلی دارد. علاوه بر این باورهای فراشناخت و سبک های یادگیری هر کدام به طور جداگانه رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد تحصیلی دارند (05/0 P<).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، هرچه جایگاه باورهای فراشناختی در بین یادگیرندگان بالاتر باشد، قادر خواهند بود برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و اهداف ویژه را تشخیص دهند و از فعالیت های یادگیری و پیشرفت عملکرد تحصیلی شان آگاه باشند و نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهند.  برای افزایش عملکرد تحصیلی و پیشگیری از افت تحصیلی  باید به سهم عوامل فراشناختی و سبک های یادگیری دانش آموزان اهتمام ویژه ای داشت.

تبلیغات