چکیده

 Objective: This study investigated the relationship between screen time and green time with academic engagement and academic performance of secondary school students in Tabriz city.Methods: The present study was part of cross-sectional and descriptive studies of the correlation and prediction type. Three hundred eighty-five people from Tabriz secondary school students were selected in the first semester of the 2022-2023 academic year by multi-stage cluster sampling based on Morgan's table. All sample members completed Reeve's academic engagement scale (AES) and Screen Time Questionnaire (STQ). The student's GPA was considered their academic performance and was evaluated by adding two questions to the research questionnaires of the green time variable. The collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficient, simultaneous regression, and SPSS23 statistical software.Results: The results showed a negative and significant relationship between screen times, the dimensions of academic engagement, and the student's GPA. It was also found that there is a positive and significant relationship between green time and the dimensions of academic engagement (except the emotional involvement dimension) and students' GPA. Screen time and green time significantly contributed to explaining students' academic engagement and academic performance.Conclusion: The results highlighted the importance of screen and green time in educational variables.

بررسی رابطه بین زمان نمایش و زمان سبز با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی

هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین زمان نمایش و زمان سبز با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز بود.روش: مطالعه حاضر جزء مطالعات مقطعی و توصیفی از نوع همبستگی و پیش بینی بود. از جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز در نیم سال اول تحصیلی 1401-1402 تعداد 385 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ای و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. تمامی اعضای نمونه پرسشنامه های درگیری تحصیلی ریو (AES) و پرسشنامه ی زمان نمایش (STQ) را کامل کردند. معدل دانش آموزان به عنوان عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد و از طریق اضافه کردن دو سوال به پرسشنامه های پژوهش متغیر زمان سبز مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان و از طریق نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج:  نتایج نشان داد که بین زمان نمایش با ابعاد درگیری تحصیلی و معدل دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین زمان سبز با ابعاد درگیری تحصیلی (به جز بعد درگیری عاطفی) و معدل دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. زمان نمایش و زمان سبز سهم معنی داری در تبیین درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشتند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده اهمیت نقش زمان نمایش و زمان سبز در متغیرهای آموزشی برجسته شد.

تبلیغات