چکیده

این پژوهش با هدف پیش بینی بهزیستی روانشناختی براساس باور خودکارآمدی و هوش هیجانی در دانش آموزان دختر انجام شد. پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی نظرآباد-البرز بود، که با نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 340 دانش آموز دختر انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی-فرم کوتاه (ریف و همکاران، 2006)، خودکارآمدی عمومی (شرر و مادوکس، 1982) و هوش هیجانی (گلمن، 1995) گردآوری شد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی، روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه با نرم افزار SPSS-v26 انجام شد. نتایج نشان داد که بین نمره کل باور خودکارآمدی و هر یک از مؤلفه های آن با بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر، همبستگی مثبت و معناداری (615/0=r و 019/0>P)وجود دارد . بین نمره کل هوش هیجانی و هر یک از مؤلفه های آن با بهزیستی روانشناختی از نظر آماری، رابطه مثبت و معناداری (677/0=r و 015/0>P) بود.در تحلیل رگرسیون با روش همزمان نشان داد که متغیرهای پیش بین توان تبیین 34 درصدی واریانس نمره بهزیستی روانشناختی را داشته اند.

Prediction of psychological well-being based on self-efficacy belief and emotional intelligence among female students

This research was conducted with the aim of predicting psychological well-being based on self-efficacy and emotional intelligence in female students. The research was descriptive-correlational. The statistical population of the research included all female students studying in the second secondary level of Nazarabad-Alborz public schools, which were selected by stratified random sampling of 340 female students. Information was collected using psychological well-being questionnaire-short form (Reif et al., 2006), general self-efficacy (Sherer and Maddox, 1982) and emotional intelligence (Golman, 1995). Data analysis was done with descriptive statistics, Pearson correlation method and multiple regression with SPSS-v26 software. The results showed that there is a positive and significant correlation between the total self-efficacy belief score and each of its components with psychological well-being in female students (r=0.615 and P<0.019). Statistically, there was a positive and significant relationship between the total score of emotional intelligence and each of its components with psychological well-being (r=0.677 and P<0.015). In the regression analysis with the simultaneous method, it showed that the pre- Between the explanatory power of 34% of the variance of the psychological well-being score.

تبلیغات