چکیده

ارزش ها اساسی ترین عنصر نظام اجتماعی هستند که با هدایت و کنترل آنها می توان جامعه را به سوی تعالی سوق داد هدف این پژوهش، مقایسه نظام ارزشی معلمان و مدیران مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند و رابطه آن با سازگاری شغلی و چابکی سازمانی می باشد. این پژوهش با توجه به هدف تحقیق، از نوع تحقیقات کاربردی و ازجنبه روش پژوهش، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان و مدیران مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند به تعداد 126 معلم و 19 مدیر می باشد. در این تحقیق از سه ابزار اندازه گیری، پرسشنامه نظام ارزشی والپورت (1999)، چابکی سازمانی شریفی، ژانگ  (2000) و سازگاری شغلی دیویس، لافکوایست (2009) استفاده شد. از تکنیک های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که عمده ترین اختلاف در ترتیب ارزش ها مربوط به ارزش سیاسی و ارزش اجتماعی می باشد و سایر ارزش ها در نظام ارزشی مدیران و معلمان از ترتیب همانندی برخوردار است. همچنین بین ابعاد نظام ارزشی مدیران و معلّمان مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند، تفاوت وجود دارد. نهایتا یافته های تحقیق حاکی از این بود که بین نظام ارزشی مدیران و معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند با سازگاری شغلی و چابکی سازمانی رابطه وجود دارد. نتایج این تحقیق بیان کننده آن است که اگر اداره آموزش و پرورش شهرستان گتوند می خواهد سازگاری شغلی و چابکی سازمانی در مدارس مقطع متوسطه دوم شهرستان گتوند را بهبود بخشد باید به نظام ارزشی مدیران و معلمان و مولفه های آن و همچنین تجانس نظام ارزشی مدیران با معلّمان اهمیت دهد

Title: Comparison of the value system of teachers and principals of the first secondary level of Gotvand city and its relationship with job adaptability and organizational agility

Values ​​are the most fundamental element of the social system, and by guiding and controlling them, society can be led towards excellence. The aim of this research is to compare the value system of teachers and administrators of secondary schools in Gotvand County and its relationship with job adaptability and organizational agility. This research is an applied research type in terms of the research objective and a descriptive correlational research type in terms of the research method. The statistical population includes teachers and administrators of secondary schools in Gotvand County, 126 teachers and 19 administrators. In this research, three measurement tools were used: Walport's Value System Questionnaire (1999), Sharifi and Zhang's Organizational Agility (2000), and Davis and Lovequist's Job Adaptability (2009). Descriptive and inferential statistical techniques were used. The results showed that the main difference in the order of values ​​is related to political value and social value, and other values ​​in the value system of administrators and teachers have the same order. There is also a difference between the dimensions of the value system of managers and teachers in the second secondary school of Gotvand County. Finally, the findings of the study indicated that there is a relationship between the value system of managers and teachers in the second secondary school of Gotvand County with job compatibility and organizational agility. The results of this study indicate that if the Education Department of Gotvand County wants to improve job compatibility and organizational agility in the second secondary schools of Gotvand County, it should pay attention to the value system of managers and teachers and its components, as well as the congruence of the value system of managers with teachers.

تبلیغات