اثرفراگیری مالی بر نابرابری درآمد در استان های ایران با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تلاش های برای کاهش نابرابری در ایران شده است؛ اما مشکل پابرجاست و بر رشد اقتصادی تأثیر می گذارد.هدف مقاله ارزیابی اثر فراگیری مالی بر نابرابری درآمد در استان های ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. لذا از داده های 31 استان ایران در دوره 1400-1390 استفاده شد. ابتدا شاخص فراگیری مالی با رویکرد تحلیل مولفه اصلی در دو مرحله برای استان ها محاسبه شد. یافته ها نشان داد این شاخص در هیچ استانی بیشتر از 0/5 نیست. تنها در تهران بین 0/5 و 0/3 است و 30 استان دیگر در سطح پایین قرار دارند. سپس اثر فراگیری مالی بر ضریب جینی در استان های ایران با استفاده از روش های اثرات ثابت و FMOLS برآورد شد، متغیرهای شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات و آثار متقاطع آنها برآورد شد. نتایج نشان دادند فراگیری مالی اثر منفی و معنادار بر ضریب جینی در استان های ایران دارد. هم چنین آثار متقاطع فراگیری و فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر منفی بر ضریب جینی دارد.The effect of financial inclusion on income inequality in Iran's provinces with an emphasis on the role of information and communication technology
Efforts have been made to reduce inequality in Iran; But the problem persists and affects the economic growth. The purpose of the article is to evaluate the effect of financial inclusion on income inequality in the provinces of Iran, with an emphasis on information and communication technology. Therefore, the data of 31 provinces of Iran in the period of 1390-1400 were used. First, the financial inclusion index was calculated with the principal component analysis approach in two stages for the provinces. The findings showed that this index is not more than 0.5 in any province. Only in Tehran, it is between 0.5 and 0.3, and 30 other provinces are at a low level. Then, the effect of financial inclusion on the Gini coefficient in Iran's provinces was estimated using fixed effects and FMOLS methods, the variables of information and communication technology indicators and their cross effects were estimated. The results showed that financial inclusion has a negative and significant effect on the Gini coefficient in the provinces of Iran. Also, the cross effects of learning and information and communication technology have a negative effect on the Gini coefficient.