مطالعه چالش های تعلیم و تربیت کوچ نشینان در ایران: مرور سیستماتیک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هر کشوری با توجه به فرهنگ و آداب ورسوم درون خود، برای آموزش وپرورش هم راه و رسم خود را دارد. حتی قومیت ها و خرده فرهنگ های درون هر کشور نیز با توجه به ارزش ها، باو ر ها و سنت هایی که در زندگی دارند؛ باید تعلیم و تربیتی مختص خودشان را داشته باشند ازجمله این خرده فرهنگ ها در کشور ما که به لحاظ شیوه زندگی کوچ نشینی و آداب ورسوم خاص، آموزش وپرورش ویژه ای را می طلبد جامعه عشایر است.هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر مطالعه چالش های تعلیم و تربیت کوچ نشینان در ایران بود.روش شناسی تحقیق: این پژوهش به شیوه مرور نظام مند با جستجوی کلمات کلیدی شامل چالش، معضل و مشکل به همراه کلمه مدارس عشایری و مدارس کوچ نشین در پایگاه های علمی Noormags،Google Scholar ،SID و Magiran در فاصله زمانی 1391 تا 1402 در مجلات فارسی انجام شد. نهایتاً 11 مقاله فارسی بررسی شد.قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمروی این پژوهش کوچ نشینان ایران می باشد.یافته ها و بحث: مهم ترین چالش های به دست آمده چالش های انگیزشی، بومی و محلی، زیست محیطی و جغرافیایی، برنامه ریزی درسی، نظام آموزشی، نیروی انسانی، عدم حمایت مردمی و همچنین مالی و اقتصادی بود.نتایج: در راستای مدارس عشایری ابتدا می بایست برنامه جامع و راهبردی به وسیله افراد صاحب نظر و خبره طراحی و تدوین گردد. در حوزه برنامه ریزی درسی می بایست با توجه به چالش های آموزشی پیش آمده، برنامه درسی متناسب با موقعیت های محیطی و جغرافیایی این مدارس تدوین شود و آموزش نیروی انسانی خبره و متخصص این مدارس می بایست در رأس امور برنامه ریزان باشد. همچنین برای مسئولین این مدارس عوامل تشویقی قرار داده شود تا از نظر انگیزشی عاملی برای تقویت و پویایی این مدارس باشد.Challenges of Education and Training of Nomads in Iran A Systematic Review of the Study
Introduction Every country has its own way and custom for education according to its own culture and customs. Even the ethnicities and subcultures within each country, according to the values, beliefs and traditions they have in their lives; They should have their own education and training. One of these subcultures in our country, which requires special education and training in terms of nomadic lifestyle and special customs, is the nomadic society. The aim of the present research was to study the challenges of education of nomads in Iran.One of the most important goals of the government is to provide equal and extensive education in the schools of the whole country, which is also included in the constitution of the Islamic Republic of Iran as one of the main duties of the government. This is despite the fact that the geographical extent on one hand and the lack of material facilities on the other hand have caused schools to be established in rural and nomadic areas. Compared to the urban society, the nomadic community faces various social and psychological problems to receive education. Nomadic education is not like normal education and needs special government measuresMethodologyhis research was conducted in a systematic way by searching for key words including challenge, dilemma and problem along with the words nomadic schools and nomadic schools in the scientific databases of Noormags, Google Scholar, SID and Magiran between 1391 and 1402 in Persian magazines. . Finally, 11 Persian articles were reviewed.Results and discussion The most important challenges obtained were motivational, native and local, environmental and geographical challenges, curriculum, educational system, manpower, lack of public support as well as financial and economic.Conclusion In the direction of nomadic schools, a comprehensive and strategic plan must first be designed and compiled by knowledgeable and expert people. In the field of curriculum planning, according to the educational challenges, the curriculum should be developed according to the environmental and geographical situations of these schools, and the training of expert and expert human resources of these schools should be at the top of the planners' affairs. Also, incentive factors should be placed for the officials of these schools to be a motivational factor for strengthening and dynamism of these schools.