تأثیر عوامل محیطی برساختار موسیقی نواحی کوهستانی در قلمرو کوچ نشینان (مورد: موسیقی هورامان (سیاه چمانه)) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: متون ادبی ترانه های هورامی، یکی از متون اصیل موسیقی کهن ایران است. این متون ادبی پیوند نزدیکی با عوامل محیط جغرافیایی دارد.هدف پژوهش: پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل جغرافیایی در متون ادبی موسیقی مناطق کوهستانی هورامان است.روش شناسی تحقیق: این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. ازمطالعات میدانی که به صورت نیمه ساختار یافته انجام گرفته که در آن متون ادبی ترانه های محلی با موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای طبیعی پژوهش شامل ناهمواری ها، ارتفاعات، اقلیم و پوشش گیاهی است.قلمروجغرافیایی پژوهش: محدوده جغرافیایی مورد بحث هورامان لهون واقع در شمال غربی استان کرمانشاه است.یافته ها و بحث: فرهنگ فولکور هورامان از ظر موسیقی غنی است. از میان ترانه های هورامی، سیاه چمانه به عنوان نماد ترانه های هورامی انتخاب شده است. درمتون ادبی سیاه چمانه، شرایط معیشت(دامداری و کوچ) از زبان طبیعت باز خوانی و نقش عوامل طبیعی مانندآب و هوا توام با ناهمواری ها درتراکم و تنوع پوشش گیاهی، حیات پرندگان، جانوران وتنوع چشم اندازهای مکانی برای کوچ و جابجایی به منظور تعلیف دام ها، تاکید شده است. سیاه چمانه فاقد آلات موسیقی بوده و صرفاً ازصدای پرندگان مانند کبک به عنوان ساز استفاده شده است. متون ادبی سیاه چمانه در میان موسیقی هورامی از مقام بالایی برخوردار بوده، عرفا و سایرسلوک مذهبی از این متون ادبی در سما استفاده می کنند.نتایج: حفظ هویت فرهنگ متون ادبی در موسیقی کهن هورامی که ریشه در فرهنگ ایران باستان دارد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.The role of environmental factors on the structure of literary and musical texts in the mountainous areas of Horaman music
Undoubtedly, the most magnificent symphony of creation is nature. God's nature is full of music. The world is full of countless natural sounds that existed thousands of years before human life. From the very beginning, humans have been inspired by these sounds of nature to communicate with each other. Today, every known human culture has music. By creating sounds, music uses different sounds to express and convey emotional, social, cultural, etc. goals. The dance of flowers and greens against the wind, the sound of waves on the sea shore, the song of the water flow of rivers, the sound of waterfalls, the song of birds in the garden and the forest and the mountains, are all a great symphony of nature (Rezainia, 1382:107). Literary texts of Horami songs are one of the original texts of ancient Iranian music. These literary texts are closely related to the factors of the geographical environment. The research aims to investigate the literary texts of local songs in Horaman mountain areas with natural environment conditions. The research is descriptive-analytical in nature. From the semi-structured field studies in which the literary texts of local songs with music have been examined. The natural variables of the research include roughness, altitude, climate and vegetation. Among Horami songs, Siah Chamane is chosen as the symbol of Horami songs. In the literary texts of Siah Chamane, livelihood conditions (livestock farming and migration) are read from the language of nature and the role of natural factors such as weather and roughness in the density and diversity of vegetation, the life of birds, animals and the diversity of spatial perspectives for migration and movement in order to create livestock. It is emphasized. Siah Chamaneh has no musical instruments and only the sounds of birds such as partridges are used as instruments. Siah Chamane's literary texts have a high status among Horami music, mystics and other religious people use these literary texts in Sama. It is an inevitable necessity to preserve the cultural identity of literary texts in ancient Horami music, which has its roots in the culture of ancient Iran.