تاثیر فناوری بر یادگیری واژگان انگلیسی
آرشیو
چکیده
فناوری آموزشی پدیده ای است که سالهاست راه خود را به سیستم آموزشی باز کرده است. با این وجود، با گذشت زمان و با پیشرفت علم و فناوری های جدید، فناوری آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشی پیچیده تر و پیشرفته تر و به عبارتی فراگیرتر شده است. در چند سال گذشته شاهد پیشرفت تدریجی و در عین حال سریع در زمینه یادگیری زبان از طریق برنامه های یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL) در اشکال مختلف ساده تا دشوار بوده ایم که به کاربرانی با سطوح مختلف صلاحیت زبان ارائه شده است. . هدف هر شکلی از فناوری آینده منجر به چشم اندازهای تازه در آموزش و پرورش است، و یادگیری و آموزش زبان دو حوزه ای هستند که به دلیل پیشرفت های فناوری فوری تغییرات عمده ای را به خود دیده اند. این مقاله به بررسی تاثیر استفاده از فناوری آموزشی بر یادگیری دانش آموزان می پردازد. جامعه آماری 95 نفر از زبان آموزان شهر تهران در سال 1393 بودند که با استفاده از فرمول مورگان تعداد نمونه ها 78 نفر (78=n) تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 پردازش شدند. یافته ها نشان داد که درصد افرادی که امتیاز بالایی کسب کرده اند (65.4%) به طور معنی داری بیشتر از افرادی است که امتیاز ضعیف (34.6%) کسب کرده اند (p.value=0.009). بنابراین، نتایج نشان می دهد که فناوری آموزشی بر یادگیری واژگان دانش آموزان تأثیر داشته است.The Impact of Technology on Learning English Vocabulary
Educational technology is a phenomenon that has been making its way into the education system for years. Nevertheless, over time and with the advancement of science and new technologies, the educational technology used in the education system has become more complex and advanced and, in other words, more widespread. In the past few years, we have witnessed a gradual and at the same time a quick development in the field of language learning through computer-assisted language learning (CALL) programs in various simple to difficult forms presented to users with varying levels of language competence. Any form of coming technology aims to lead to fresh prospects in pedagogy, and language learning and teaching are two of the areas that have seen major alterations due to immediate technological promotions. This article examines the impact of using educational technology on students' learning. The statistical population was 95 language learners of Tehran city in 2024. Using Morgan's formula, the number of samples was determined to be 78 (n=78) and they were selected for the research by simple random sampling method. Data were processed with SPSS version 22 software. The findings showed that the percentage of people who scored high (65.4%) is significantly higher than those who scored poorly (34.6%) (p.value=0.009). Therefore, the results show that educational technology has had an impact on students' vocabulary learning.