بررسی علل گرایش به مصرف مشروبات الکلی در میان جوانان شهر کرمان در سال 1399 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟکﻠی از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮیﻦ ﻣﻮاد مخدر در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣیﺷﻮند. امروزه مصرف مشروبات الکلی و گرایش به آنها در جوامع مختلف به خصوص در ایران به یک معضل تبدیل شده و شاهد کاهش سن مصرف آن در بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان هستیم. ﺗﺤﻘیﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی علل گرایش مصرف مشروبات الکلی در میان جوانان 18-29 سال شهر کرمان ﺻﻮرت ﭘﺬیﺮفت. روش ﺗﺤﻘیﻖ، ﭘیﻤﺎیﺸی و اﺑﺰارﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸ ﻨﺎﻣﻪ ﺑ ﻮد. حجم نمونه بر اساس میزان خطای نمونه گیری در سطح اطمینان 95 درصد تعیین گردید و با خطای نمونه گیری 05/0 درصد، 400 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. از روش نمونه گیری تصادفی در انتخاب نمونه ها سود جسته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و از آماره های توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سنی اولین بار مصرف مشروبات الکلی 17 سال بوده است. همچنین از میان مجموع متعیرهای پژوهش، متعیرهای پیوند افتراقی، وابستگی، تعهد، اعتقاد، الگوی کنترل و نظارت خانواده و دسترسی آسان و ارزان، رابطه معنی داری با گرایش به مصرف مشروبات الکلی داشتند.Causes of Alcohol Consumption among Young People in Kerman
Alcoholic beverages are among the most consumed drugs in the world. Today, the consumption of alcoholic beverages and the tendency towards them has become a problem in different societies, especially in Iran and we are witnessing a decrease in the age of consumption among different strata of society, especially teenagers and young people. The present research is to investigate the causes of alcohol consumption among 18-29 year old people in Kerman city. The research method was a survey and a questionnaire. The sample size was determined based on the sampling error at the 95% confidence level with a sampling error of 0/05%. So, 400 people were considered as a sample. The random sampling method was used to select the samples. SPSS software and descriptive and inferential statistics were used for data analysis.The findings showed that the average age of the first consumption of alcoholic beverages was 17 years. The variables of differential connection, dependence, commitment, belief, family control and supervision pattern and easy and cheap access were of a significant relationship with the tendency to consume alcoholic beverages.