آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزه های حمایت هواداران تیم های والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسه ای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر  و در مجموع700  نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه «انگیزه حمایت تماشاگران» نظری (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون یو من ویتنی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری در انگیزه های حمایت هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه وجود دارد؛ به طوری که انگیزه های حمایت هواداران ارومیه بیشتر از هواداران تبریز می باشد. همچنین، تفاوت معناداری در انگیزه های حمایت (غرور جمعی، وابستگی به تیم، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش، وکالتی، زیبایی شناسانه و هویّت قومی) هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه مشهود است؛ به طوری که غرور جمعی و هویّت قومی هواداران تیم شهرداری تبریز بیشتر از هواداران تیم شهرداری ارومیه است، ولی در بقیه مؤلفه ها هواداران تیم شهرداری ارومیه بالاترند. انگیزه های حمایت در هواداران تیم والیبال شهرداری تبریز به ترتیب عبارت اند از: غرور جمعی، هویّت قومی، زیبایی شناسانه، وابستگی به تیم، وکالتی، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش.

Comparing the Support Motives in Volleyball Fans of Tabriz Municipality Team and Urmia Municipality Team

The study is to compare the motivations of the fans in Tabriz Municipality and Urmia Municipality volleyball clubs. The research method is descriptive comparative and the information was gathered by field method. The research population for each team separately included 384 cases and the total number of 700 which were randomly selected. The measuring instrument was a questionnaire (Nazari, 1391) which the face and content validity were confirmed by experts and its reliability through Cronbach’s alpha test was %86. To analyze the data, U Mann-Whitney, U test and Friedman test were used. The results showed that there is a significant difference in fans support incentives of the two teams as the incentives of Urmia’s team was more than of Tabriz. Besides, there is a significant difference in support incentives (Collective pride, team affiliation, depending on the player, depending on the sport, lawyers, aesthetic and ethnic identity) of the two teams as the collective pride and ethnic identity of fans of Tabriz Municipality was more than that of Urmia Municipality, but in other factors Urmia was higher. Support incentives of Tabriz fans from high to low are: Collective pride, ethnic identity, aesthetic, depending on the sport, lawyers, depending on the player and depending on the sport. Support incentives of Urmia fans from high to low are: lawyers, depending on the sport, aesthetic, depending on the player, team affiliation, Collective pride and ethnic identity.

تبلیغات