آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخص های ارزیابی فدراسیون های المپیکی کشور با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده هاست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود که با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی برای دستیابی به منظرها و ورودی یا خروجی بودن راهبرد های فدراسیون های المپیکی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش نیز برای تعیین سنجه ها با خبرگان و متخصصان مصاحبه کیفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران فدراسیون های المپیکی، مدیران حوزه معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کمیته ملی المپیک- در مجموع شامل 425 نفر- بود. در بخش کیفی از روش  نمونه گیری هدفمند استفاده و تعداد 21 نفر انتخاب شد. در بخش کمی از روش نمونه گیری تصادفی بر اساس جدول مورگان استفاده و 220 نفر برای تکمیل پرسشنا مه ها انتخاب گردید. اطلاعات جمع آوری شده در بخش کمی با بهره گیری از آزمون آماری خی دو و توسط نر م افزار SPSS تحلیل شد. در بخش کیفی نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش استقرای منطقی به منظور مفهوم سازی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که فدراسیون های المپیکی کشور در منظر مالی دارای 2 راهبرد، در منظر مشتری 1 راهبرد، در منظر فرآیندهای داخلی 3 راهبرد، در منظر یادگیری و رشد 2 راهبرد و در منظر ارتباطات 1 راهبرد می باشند. همچنین، نتایج نشان داد از 9 راهبرد فدراسیون های المپیکی، 4 راهبرد به عنوان ورودی و 5 راهبرد به عنوان خروجی می باشند.

Compilation Indicators Assessment of Olympic Federations of the Country with Balanced Scorecard and Data Envelopment Analysis Approaches

The research is to study the indicators assessment of Olympic Federations of the country with BSC and DEA Approaches. The study was descriptive-analytic and it was practical purpose and due to its nature, it was done in quantitative and qualitative terms. In the quantitative part, to achieve the perspectives and input or output strategies of the Olympic federations were made using a researcher-made questionnaire. In the qualitative section, interviews were done with experts to reach theoretical saturation. Statistical population was included managers of Olympic federations, managers of department assistance Sport Championship and manager of National Olympic Committee which in total Contains 425 people. In the qualitative section, targeted sampling was used and 21 people were selected and in the quantitative part, random sampling method was used based on Morgan's table and 220 people were selected to complete the questionnaires. Data collected in the quantitative section was analyzed by Chi-square test and SPSS software. In the qualitative section, for analysis of the data, the method of logical induction was used for conceptualization. The results showed that the Olympic federations of the country in financial perspective have 2 strategies, in the customer perspective 1 strategy, in the internal processes perspective 3 strategies, in learning and development perspective 2 strategies and in communication perspective 1 strategy. Also the results showed Of the 9 strategies of the Olympic federations, 4 strategies are as inputs and 5 strategies are output.

تبلیغات