آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

نظر به گسترش استفاده از رسانه های اجتماعی و تلاش سازمان ها برای بهره مندی از آن ها در جهت ارتباط مؤثر با ذینفعان و مخاطبان هدف، قوه قضائیه ایران نیز به عنوان یکی از بخش های حاکمیتی نیازمند استفاده از این رسانه ها برای ارتباط با جامعه است. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای برنامه ریزی راهبردی رسانه ای قوه قضائیه در رسانه های اجتماعی با رویکرد ارتقای سرمایه اجتماعی است. رویکرد پژوهش، کیفی-کمی بوده و جامعه آماری مشتمل بر 11 نفر خبره از بخش های مرتبط سازمان می باشند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمونی استفاده شد. روایی پژوهش با روش روائی محتوا توسط خبرگان مورد تأیید قرارگرفت. پایائی پژوهش نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید گردید. داده ها با روش تحلیل مضمونی، کُدنویسی گردیده و نتایج تحلیل مصاحبه ها ضمن تأیید ضرورت داشتن برنامه راهبردی و تعیین راهبردهای رسانه ای و ارتباطی در فضای مجازی برای ارتقای سرمایه اجتماعی قوه قضائیه، نشان داد که ارتباطات قوه قضائیه با افکار عمومی در رسانه های اجتماعی ضعیف و یک سویه است. ابعاد مدیریت راهبردی رسانه در شبکه های اجتماعی همراه با راهبردهای رسانه ای مشخص مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. طبق یافته ها و نتایج فرضیه های برازش مدل؛ بین عناصر شناختی، ساختار و ارتباطی و میزان اعتماد در رسانه های اجتماعی و مدیریت راهبردی رسانه برای ارتقای سرمایه اجتماعی سازمانی، بین ابعاد سرمایه اجتماعی و ابعاد مدیریت راهبردی رسانه برای ارتقای سرمایه اجتماعی قوه قضائیه رابطه وجود دارد. درنهایت راهبردهای رسانه ای در رسانه های اجتماعی منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی قوه قضائیه می شود.

A model of strategic media planning to promote the social capital of the judiciary

Given the increasing use of social media and organizations’ efforts to leverage them for effective communication with stakeholders and target audiences, the Judiciary of Iran, as a governmental entity, also needs to utilize these media to connect with society. The aim of this research is to provide a model for strategic media planning for the Judiciary in social media with the approach of enhancing social capital among its audience. The research approach is qualitative-quantitative, and the statistical population consists of 11 experts from relevant organizational sectors. Data collection tools included interviews and a researcher-made questionnaire, and thematic analysis was used to analyze the interviews. The validity of the research was confirmed by experts using content validity method, and the reliability was confirmed using Cronbach’s alpha method. Data were coded using thematic analysis, and the results of the interviews confirmed the necessity of having a strategic plan and determining media and communication strategies in the virtual space to enhance the social capital of the Judiciary. The findings showed that the Judiciary’s communication with the public opinion in social media is weak and one-sided. The dimensions of strategic media management in social networks, along with specific media strategies, were confirmed by experts. According to the findings and the results of the model fit hypotheses, there is a relationship between cognitive, structural, and relational elements and the level of trust in social media and strategic media management for enhancing organizational social capital. There is also a relationship between the dimensions of social capital and the dimensions of strategic media management for enhancing the social capital of the Judiciary. Ultimately, media strategies in social media lead to the enhancement of the Judiciary’s social capital.

تبلیغات