ارزیابی موانع اصلاح یارانه انرژی در ایران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یارانه انرژی مطابق ادبیات نظری شامل یارانه آشکار و یارانه ضمنی (هزینه فرصت) است که هر دو نوع آن بر تصمیم گیری عاملین اقتصادی اثر می گذارد. با توجه به روند فزاینده مصرف انرژی و عدم علامت دهی صحیح قیمت به اصلاح مصرف، انتشار فزاینده گازهای گلخانه ای و مشکلات توزیعی کنونی یارانه انرژی، اصلاح یارانه حامل های انرژی در ایران ضرورت می یابد. با وجود این، موانع متعددی اجرای صحیح و اثرگذاری این سیاست را با چالش مواجه ساخته است. نظر به اهمیت موضوع، این تحقیق با رویکرد مقایسه زوجی و بهره گیری از نظرات نخبگان و استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) با رهیافت باکلی، به رتبه بندی و ارزیابی موانع اصلاح یارانه انرژی پرداخته است. بدین منظور با پیشینه کاوی و بررسی مبانی تجربی، موانع در سه گروه معیارهای 1) موانع سیاسی و اجتماعی 2) موانع اقتصادی و 3) موانع نهادی و حکمرانی تقسیم بندی و 13 زیرمعیار با توجه به شرایط اقتصاد ایران تعریف شده است. بر اساس یافته های تحقیق، موانع اقتصادی با وزن 53 درصد، موانع سیاسی و اجتماعی با وزن 26 درصد و موانع نهادی و حکمرانی با وزن 21 درصد به ترتیب مهم ترین موانع اصلاح یارانه انرژی در ایران شناسایی شدند. در بین موانع اقتصادی، «سهم بالای صنایع انرژی بر از صادرات کشور و نگرانی دولت از آسیب به درآمدهای ارزی (بویژه در شرایط تحریم)»، در بین موانع سیاسی و اجتماعی «قوی بودن ذهنیت مُحق بودن برای دریافت یارانه انرژی در نگاه شهروندان» و در بین موانع نهادی و حکمرانی، « نبود پایگاه داده ای منسجم و قابل اتکا برای اجرای سیاست اصلاح یارانه انرژی» بیشترین وزن را به خود اختصاص داده اند. با توجه به نتایج می توان دریافت که لازم است دولت در زمینه اصلاح یارانه انرژی در سه بُعد تدوین، اجرا و ارزیابی اقدامات اصلاحی را صورت دهد. برآورد دقیق از میزان یارانه ضمنی و آشکار پرداختی به بخش های مختلف در زمینه تدوین، شفافیت در مورد نحوه گردش مالی و بخش های دریافت کننده یارانه در مرحله اجرا و ارزیابی ضروری است.Evaluation of Barriers to Energy Subsidy Reform in Iran using the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) Method
Energy subsidies encompass explicit subsidies and implicit subsidies (opportunity costs), both of which significantly influence economic agents' decision-making, as described in the theoretical literature. Iran faces several pressing issues, including escalating energy consumption, inadequate price signaling to address consumption patterns, increasing greenhouse gas emissions, and prevailing distributional challenges related to energy subsidies. Consequently, reforming energy carrier subsidies in Iran becomes an imperative task. However, numerous obstacles hinder the effective implementation of this policy, presenting substantial challenges. This study employs a comparative approach that incorporates expert opinions and utilizes the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) method with a holistic perspective to evaluate and rank the barriers to energy subsidy reform. The identified barriers are categorized into three groups based on specific criteria: 1) political and social barriers, 2) economic barriers, and 3) institutional and governance barriers. Subsequently, thirteen sub-criteria have been established, considering Iran's economic conditions. The research findings highlight the significance of economic barriers, accounting for 53% weight, followed by political and social barriers with 26%, and institutional and governance barriers with 21%. Notably, among the economic barriers, the high dependency of energy industries on the country's exports and the government's concerns about potential damage to foreign exchange revenues, particularly under sanctions, emerge as crucial factors. Regarding political and social barriers, the prevalent mindset of entitlement among citizens regarding energy subsidies proves noteworthy. Additionally, the lack of a cohesive and reliable database for implementing energy subsidy reform policies assumes utmost importance among institutional and governance barriers. Based on these results, it is imperative for the government to undertake measures encompassing formulation, implementation, and evaluation in all dimensions of energy subsidy reform