سیرى در کتابشناسى امام سجاد (ع)
آرشیو
چکیده
متن
آثارى که درباره امام چهارم علیه السلام به عربى، فارسى، اردو و برخى زبانهاى دیگر تدوین شده، فراوان است . در چهاردهمین شماره همین نشریه (اردیبهشت 1377) «کتابشناسى امام سجاد علیه السلام» آمده است . در این مقاله به معرفى برخى کتبى که براى محققان، عموم و یا جوانان مفید است پرداخته و گزارشى توصیفى از آن تقدیم مىداریم:
1 . زندگانى على بن الحسین علیهما السلام، سید جعفر شهیدى، چاپ دهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1380ش، 230 ص، وزیرى، فارسى .
کمتر کسى است که گذرى در تاریخ اسلام داشته است و سرى به آثار ارزشمند سید جعفر شهیدى نزده باشد و باز کمتر پژوهشگرى را در مقام تحقیق، تحلیل و نقد تاریخ نگاران پیشوایان معصوم علیهم السلام مىتوان یافت که خود را بىنیاز از آثار این پژوهشگر پرتلاش بداند .
ایشان که سالها در شبهات و گرههاى نسبتا کور فرازهاى زندگى معصومین علیهم السلام غور کرده تا بلکه پاسخى در خور بیابد و گرهى از راه صحیح خود بگشاید، آثار و تلاش خود از جمله کتاب حاضر را بر پایهها و اصولى چند استوار ساخته است که از زبان خود در مقدمه همین کتاب آنها را مىخوانیم:
- کوششى فراوان به کار رفت که بر منطق و مدرک تکیه کنم نه بر عاطفه و احساس .
- در این کتابها آنچه نوشتهام، چیزى است که تاریخنویسان و جامعهشناسان اسلامى و حتى غیر مسلمان، آن را پذیرفتهاند .
- چیزى ننوشتهام که درک واقعیت آن براى مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوى دیگر نتیجه عملى بر آن مترتب نگردد .
- از میان همه نوشتهها آن را گزیدهام که تاریخ درستیا نزدیک به درست را ضبط کرده است .
همچنین فهرست توصیفى مطالب که به راحتى مىتوان به محتواى هر بخشى و نظریات نویسنده پیرامون موضوع پى برد و نیز فهرست واژگان، نثر شیوا، ترجمه روان و به دور از ابهام از آیات شریفه قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام و اشعار شاعران، از امتیازات ارزشمند آثار وى است .
نویسنده طبق مشى و سنتخود در هر قطعهاى از زندگى امام سجاد علیه السلام سعى کرده تا پس از نقل روایتها و اقوال مختلف با تحلیل و استدلال بر اسناد تاریخى به قضاوت بنشیند و آنچه را صحیح و یا نزدیک به صحیح و یا به کلى اشتباه است، نمایان کند آن هم با حساسیتى فراوان که گویا خود را هم در برابر آنچه گذشته است، مسؤول و امانتدار مىداند و هم در برابر آنچه که از کژىها و نادرستىها نباید در دامن تاریخ و تاریخنگارى به وقوع بپیوندد . به همین لحاظ، با سبکى نو و جالب توجه، مطلع هر قطعه را با آنچه خود پس از تجزیه و تحلیل به درستى یافته است، با آیهاى از آیات قرآن کریم آغاز کرده است و به خوبى مىتوان روح آنچه را در آن حادثه یا موضوع تاریخى یافته است، از آیهاى که در ابتداى آن مطلب نگاشته است، دریافت .
و اما بخشى از آنچه را وى مورد بررسى قرار داده، از این قرار است:
القاب امام سجاد، مادر و تولد امام، اوضاع مناطق اسلامى و گروههاى مسلمان در دوره نوجوانى امام، همراهى امام با کاروان کربلا و نقش آن حضرت در نهضت عظیم کربلا، حوادث پس از نهضت کربلا از جمله واقعه حره، قیام مختار، انحطاط جامعه اسلامى و مواضع امام، فضائل و مکارم اخلاقى امام (تربیتى، عبادى، اقتصادى، . .). ، سخنان و احادیث کوتاه امام، رساله حقوق امام و معرفى ترجمهها و شرحهاى آن، درباره صحیفه سجادیه و قرآن به خط امام، رحلت امام و معرفى فرزندان آن حضرت .
گفتنى است نویسنده قبل از این اثر، کتابى در 183 صفحه، تحت عنوان «چراغ روشن در دنیاى تاریک» توسط چاپخانه محمدعلى علمى منتشر ساخته است .
2 . بررسى نقش امام سجاد علیه السلام در رهبرى شیعه پس از واقعه کربلا، محسن رنجبر، چاپ اول، قم، دفتر نشر معارف، 1381ش، 189ص، رقعى، فارسى .
دوران بیش از سى سال امامت امام سجاد علیه السلام که با سلطنت و حکومتشش تن از حاکمان اموى (61 - 94ق). مقارن بود، یکى از پرتلاطمترین و پر اختناقترین دورانهاى حکومت امویان تلقى شده است . حاکمان، آشکارا و بدون پرده پوشى به مقدسات، دهن کجى مىکنند و کارگزاران آنان زشتترین رفتارها را با مردم و به ویژه شیعیان دارند . دورهاى که به باور بسیارى از محققان، به دوره نومیدى از پیروزى حرکتهاى مسلحانه، نام گرفته است . اما اگر در مقطعى از زمان، حرکت مسلحانه محکوم به کستبود و رهبرى سیاسى مردم امکانپذیر نبود، آیا رهبرى فکرى و تهذیب روحى بندگان خدا نیز تعطیل مىشود؟ پرداختن به این موضوع و بازنمایى نقش امام سجاد علیه السلام در مسائل مختلف سیاسى - اجتماعى - فکرى - فرهنگى - فقهى - کلامى و تربیتى مىتواند در زدودن پرده ابهام از زندگانى آن حضرت مؤثر باشد .
نویسنده ضمن گلایه که: گروهى از مورخان و نویسندگان از جمله ابن سعد صاحب «طبقات الکبرى» و روزبهان خنجى صاحب «وسیلةالخادم الى المخدوم» بر این باورند که امام علیه السلام پس از واقعه کربلا، از امور اجتماعى و سیاسى کناره گرفته و به مسائل عبادى و شخصى خود روى آورد و نه تنها نسبتبه خلفاى بنىامیه هیچ گونه اعتراض و موضعگیرى منفى از خود نشان نداد بلکه از مطیعترین افراد اهلبیت علیهم السلام نزد دستگاه حاکم بودند! هدف از این پژوهش را پاسخ به این پرسش اصلى دانسته است که: امام سجاد علیه السلام پس از واقعه کربلا، به چه روشهایى شیعه را هدایت و رهبرى کردند تا آنان را از انزوا و انقراض نجات دهند؟
وى در فصل نخست این کتاب، به ویژگىهاى فردى و خصوصیات شخصى امام پرداخته است و در فصل دوم، اوضاع سیاسى و اجتماعى عصر امام را بررسى نموده است و نقش اعتقادى، علمى و فرهنگى امام شامل گفتارهایى چون: تبیین فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامى، تبیین و تثبیت امامت، احیاى فقه شیعه و دفاع فرهنگى را در فصل سوم مورد بررسى قرار داده است . وى فصل چهارم را به نقش سیاسى - اجتماعى امام سجاد علیه السلام اختصاص داده است که شامل این گفتارهاست: تداوم نهضتحسینى، امام سجاد; قیامها و شورشها و امام سجاد و امویان . در آخرین فصل که پنجمین فصل است، نقش تربیتى و اخلاقى امام سجاد علیه السلام مورد کنکاش قرار گرفته است .
نوشتار حاضر، خلاصهاى از رساله کارشناسى ارشد نویسنده است که با همین عنوان قبلا از سوى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى و با مقدمه مهدى پیشوایى در سال 1380ش . در 248 صفحه و با قطع وزیرى به چاپ رسیده است و تلخیص آن به سفارش معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامى نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، توسط نویسنده آماده گردید .
3 . امام سجاد علیه السلام، جمال نیایشگران، احمد ترابى، (تحقیق از گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهشهاى اسلامى)، مشهد، آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى، 1373ش، 324 ص، وزیرى، فارسى .
از جمله مراکزى که سالها در شناساندن شخصیت معصومین علیهم السلام به جامعه اسلامى پیشتاز بوده است، گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهشهاى اسلامى وابسته به آستان قدس رضوى است . این بنیاد با بهرهمندى از محققان، شیوه پژوهش گروهى پیرامون زندگى معصومین علیهم السلام را آغاز کرد و تاکنون زندگى اکثر این بزرگواران را به رشته تحقیق و تدوین درآورده است .
از امتیازات این آثار، از جمله کتاب حاضر، مىتوان به جامعیت پژوهش از نظر ماخذشناسى و گستره موضوعات وابسته به زندگى هر معصوم اشاره کرد . و این دو وقتى با روش مناسب تحقیقاتى دنبال شود، راهگشاى دیگر محققان و خوانندگان خواهد بود . در عین حال، استخراج مجموعهاى از فهرستها (موضوعات، اشخاص، کتابها، جاها و . .). و ضمیمه کردن آنها به انتهاى کتاب به خصوص براى چنین آثارى، ضرورتى انکارناپذیر است تا بهرهگیرى از مطالب کتاب را چند برابر کند .
باید اذعان کرد نویسنده و همکاران وى به خوبى از عهده طرح اقوال مختلف پیرامون هر موضوع بر آمدهاند و با نثرى روان و ترتیب مناسب، تمام یا اکثر اقوال و انظار درباره هر موضوع را از لابلاى اسناد و منابع تاریخى نمایان و در مقام «نقد» اقوالى را که به طور فاحش به خطا رفتهاند، با تکیه بر شواهد، آشکار ساختهاند .
این کتاب در پنج فصل سامان یافته است که عناوین اصلى و برخى مطالب مهم هر فصل از قرار زیر است:
فصل 1: اجمالى از ولادت تا شهادت; در این فصل از تولد تا شهادت امام به طور اجمال بررسى کرده است و به خصوص از فرقه کیسانیه، شخصیت محمد حنفیه، مختار ثقفى و قیام توابین سخن به میان آمده است .
فصل 2: شخصیت معنوى و اجتماعى امام سجاد علیه السلام; ویژگىهاى اخلاقى، اجتماعى و عبادى امام و نیز شخصیت ادبى فرزدق شاعر، از مباحث عمده این فصل است .
فصل 3: زندگى سیاسى امام سجاد علیه السلام; حماسه کربلا به ویژه مسئولیت پیام رسانى آن، مواضع امام درباره حاکمان مستبد اموى و واقعه حره، در این فصل مورد تحلیل قرار گرفته است .
فصل 4: شخصیت علمى امام سجاد علیه السلام; ابعاد علمى امام سجاد علیه السلام، نام بردن از 172 تن از اصحاب و شاگردان امام و بررسى اجمالى زندگى ممتازترین آنها و بر شمردن مسئولیتهاى عالمان از نگاه امام علیه السلام قطعات برجسته این فصل است .
فصل 5: جلوههایى از درسهاى امام سجاد علیه السلام; در این فصل به بررسى و معرفى رساله حقوق منسوب به امام، صحیفه سجادیه و گستره معارف آن پرداخته است .
4 . در مکتب پیشواى ساجدان امام على بن الحسین علیهما السلام، على قائمى، چاپ اول، تهران، امیرى، 1376ش، 432 ص، وزیرى، فارسى .
نویسنده محترم در مدخل کتاب، تحت عنوان «در ضرورت این اقدام» ; مهمترین اهداف خود در نگارش کتاب حاضر را چنین مىنگارد:
1 . تداوم و تکمیل کار معرفى حیات معصومان علیهم السلام و ارائه آن به صورت مکتب .
2 . زدودن این اندیشه از اذهان عامه که او را فردى علیل المزاج و گوشهنشین معرفى کرده و حتى امام بیمارش خواندهاند! در حالى که او قهرمانى توانا و شجاعى کمنظیر بود و بیمارى او در روز عاشورا سبب چنین قضاوتى شده است که آن نیز از دید ما مصلحتى از سوى پروردگار بود .
3 . آگاهى از عظمت کار و انجام رسالتش که در چنان برههاى از زمان توانسته است کاخ قدرت یزید را بلرزاند و به همین جهت، او را دائما در محاصره داشتهاند .
4 . زدودن اندیشه ستمپذیرى که متاسفانه در برخى اسناد و تاریخها به آن برمىخوریم!
5 . ارائه تحلیلى از خط انزوا و عزلت امام که در آن، خطوط و مفاهیم سیاسى عظیمى نهفته است .
6 . نجات تشیع از اندیشههاى مسخ شده و افکار آلوده جاهلان و نا آگاهان که در قالب مقدس مآبىها و عابد نمائىها در جامعه بروز و ظهور مىکند .
گرچه نویسنده تلاش کرده استبا نگارش گزارش گونه حوادث و قلمپردازى بیش از معمول، اثرى را خلق کند که بیشتر عموم را به کار آید تا خواص و محققان را، اما تتبع نسبتا خوب وى در منابع و مدارک تاریخى، کتاب را براى خواص نیز مفید ساخته است .
آنچه را او با روش مخصوص خود (و نه معمول) در هفده بخش و شصت و پنج فصل براى رسیدن به هدف آورده است .
5 . سیاست و اجتماع در صحیفه سجادیه، محمدتقى رهبر، چاپ اول، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى (معاونت فرهنگى)، 1366ش، 171 ص، رقعى، فارسى .
کلام معصوم، ریشه در وحى و کلام الهى دارد; پس هر سخن او همه ابعاد هدایتبشر را در بردارد و تفکیک ظاهرى آن به سیاست، اخلاق، اقتصاد و ... تلاشى ناقص و ناتمام است . آموزههاى معصومین آنچه سیاسى است، عبادى هم هست و آنچه اقتصادى است، اخلاقى هم هست و آنچه حقوقى است، تربیتى نیز هست . پس صحیفه سجادیه را گرچه کتاب دعا نامیدهاند، اما سرشار از معارف سیاسى، اجتماعى، اخلاقى، اقتصادى، نظامى و امنیتى و ... مىباشد .
تاریخ پررنجشیعه و رهبران معصوم آن، به گونهاى رقم خورده است که ابعاد اجتماعى آموزههاى این بزرگواران کمتر در میان مسلمانان مورد توجه و تحلیل بوده است . و وااسفا که نه تنها مسلمین و شیعیان که بشریت تا قیام قیامتباید خسارت آن را بپردازد! بیدارى و بیدارگرى روحانیت در نیم قرن اخیر و بهویژه کمى قبل و بعد از پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، این نوید را داده و مىدهد که دست تمنا به علوم اهلبیت علیهم السلام دراز کرده و آنچه بر جاى مانده است، دوباره بازشناسى و احیا گردد .
نویسنده کتاب حاضر مفتخر است که عمرى را در معارف علوم اهلبیت علیهم السلام قلم زده و توفیقهایى نصیب خود کرده است . نگارنده این کتاب قبلا دعاى بیست و هفتم صحیفه را، که درباره مرزداران کشور اسلامى است، تحت عنوان «آیین جهاد در صحیفه سجادیه» ، با مقدمهاى نسبتا مبسوط، به تحریر آورده که آن را نیز سازمان تبلیغات اسلامى منتشر نموده است .
قلم روان و ترجمه قابل فهم عموم از آیات و احادیث و ادعیه، امتیازى است که نمىتوان از آن یاد نکرد . به هر حال عناوین اصلى کتاب که پیرامون آنها به تفصیل، بررسى و تحلیل نموده است، عبارتند از:
- مباحث اجتماعى، سیاسى
- فرمانروائى امت و قانون
- سنن خداوندى و سرنوشت تجاوزپیشهگان
- مسائلى از ولایت و حکومت در صحیفه
- امامت در صحیفه
- روابط اجتماعى
- مواضع امام در برابر نظام ظالم و مظلوم
6 . ترجمه و شرح رسالةالحقوق امام سجاد علیه السلام، محمد سپهرى، چاپ دوم، قم، دارالعلم، 1372ش، 195ص، وزیرى، فارسى .
سرآمد همه اهداف پیامبران و اولیاى الهى، متخلق ساختن جامعه بشرى به اخلاق الهى است . رسالةالحقوق امام سجاد علیه السلام مجموعهاى است از حقوق و وظایف انسان در برابر خدا، خود و خلق خدا، و اعمال عبادى و اعضاء و جوارح .
امام سجاد علیه السلام خود تجسمى است از ایمان به اسلام و عمل به احکام و مقررات قرآن، و چه کسى شایستهتر از آن بزرگوار براى موعظه و آموزش اخلاق است!
نویسنده، متن اصلى را بر اساس آنچه مرحوم صدوق در کتاب خصال نقل کرده است، آورده و پس از بررسى آیات و سند و شرح مختصرى از زندگانى امام علیه السلام، به ترجمه و شرح پرداخته است; به طورى که حدود 66 آیه از قرآن مجید و 120 حدیث از امامان معصومعلیهم السلام را ذکر نموده است . همچنین در برخى موارد، گفتار علماى اخلاق، عرفان و دانشمندان و اشعار فارسى سرایان را نیز به عنوان شاهد آورده است .
رساله حقوق مجموعا داراى پنجاه حق است که نخستین آن، «حق الله» و آخرین آن، «حق اهل ذمه» است .
نویسنده بر اساس آنچه از کتاب زندگانى على بن الحسین علیهما السلام تالیف دکتر سید جعفر شهیدى نقل کرده است و نیز آنچه را خود افزوده تا زمان تالیف، شانزده اثر را در ترجمه و شرح رساله حقوق معرفى نموده است .
7 . صحیفه سجادیه موضوعى، محسن غرویان، چاپ اول، قم، دفتر نشر معارف، 1382ش، 927 ص، وزیرى، فارسى وعربى .
یکى از آثارى که از امام سجاد علیه السلامدر دست داریم، مجموعهاى است از دعاهاى آن حضرت که به نام صحیفه سجادیه معروف گردیده است، صحیفه سجادیه که «زبور آل محمد» ، «انجیل اهلبیت علیهم السلام» و «اخت القرآن» لقب گرفته، شامل پنجاه و چهار دعاست . تاکنون بیش از شصتشرح بر آن نوشتهاند و چند بار به زبان فارسى ترجمه شده است . علماى شیعه بر صحیفهاى که اکنون متداول است، استدراکها کرده و صحیفههاى دوم و سوم تا هشتم را گرد آوردهاند . همچنین تاکنون معجمهاى لفظى و موضوعى براى دستیابى راحتتر به الفاظ و محتواى صحیفه نوشته شده است که هریک در جاى خود، هم قابل تحسین است و برخى قابل نقد و خدشه .
تنظیم کننده این اثر در مقدمه مىگوید: در استخراج موضوعات، عنایتبر این بوده که اکثر مطالب مورد نیاز اقشار مختلف از لابلاى اقیانوس وسیع و گسترده معارف صحیفه سجادیه انتخاب و گزینش شوند تا این صحیفه موضوعى براى تمام سطوح و قشرها مفید باشد .
در این اثر، تمام پنجاه و چهار دعاى صحیفه در نوزده باب اصلى و صد و نود و چهار عنوان فرعى، تنظیم موضوعى شده است که عناوین بابهاى آن به قرار زیر است:
1 . توحید; 2 . نبوت; 3 . امامت; 4 . معاد; 5 . اسلام و احکام; 6 . فرشتگان; 7 . اخلاق; 8 . طاعت و بندگى; 9 . ذکر و دعا; 10 . سیاست; 11 . اقتصاد; 12 . انسانشناسى; 13 . عالم هستى و وجود; 14 . اجتماع و آداب معاشرت; 15 . علم و دانش; 16 . ایام و اوقات; 17 . تاریخ; 18 . صحت و تندرستى; 19 . جهاد و مسائل نظامى .
روشن است که تدوین کنندگان به حداقل موضوعیابى از هر فراز دعا; یعنى یک موضوع بسنده کردهاند .
چنین مجموعهاى نباید به عنوان صحیفه کامله، که به طور معمول قرائت مىشود، به حساب آید و شاید مناسب این بود که سبک چنین دعاها پىدرپى نمىبود و هر فرازى جدا از فراز دیگر مىآمد!
8 . موسوعة کلمات الامام على بن الحسین علیهما السلام، گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام .
پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام - وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى - در راستاى فعالیتهاى پژوهشى و فرهنگى خود، در سالهاى اخیر، فعالیتبدیعى را آغاز کرد و آن گردآورى کلمات و احادیث منسوب به معصومین علیهم السلام است . نخستین اثر از این فرهنگها، موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام است که با عنوان «فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام» به فارسى برگردانده شد و تاکنون بارها به چاپ رسیده است . از این مجموعه، کلمات امام سجاد علیه السلام مراحل نهایى تدوین را مىگذراند و دریغ داشتیم که علاقمندان را به آن بشارت ندهیم . امید است در سال 1383ش . شاهد انتشار آن و سپس ترجمهاش باشیم .
در این اثر، قریب 1070 حدیث و سخن از امام سجاد علیه السلام جمع آورى شده است . البته این مجموعه غیر از 270 دعاى امام سجاد علیه السلام است که در صحیفه سجادیه جامعه، توسط مؤسسة الامام المهدى قم - زیر نظر آیةالله سید محمدباقر ابطحى اصفهانى - گردآورى شده است . از امتیازات این کتاب، و بلکه همه موسوعههاى پژوهشکده این است که شان صدور مذکور در منابع اصلى آمده است تا سخن امام به خوبى تبیین شود .
گرچه هنوز قضاوت کامل درباره این کتاب زود است اما با توجه به دیگر آثار پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام مىتوان این امید را داشت که این اثر نیز بتواند براى مشتاقان علوم اهلبیت علیهم السلام به ویژه محققان بسیار مفید باشد . اما باتوجه به آنچه آخرین بار در این کتاب قبل از تنظیم و ویرایش نهایى مشاهده شد، کتاب داراى پنج فصل کلى است (این تنظیم براى همه موسوعههاى این پژوهشکده در نظر گرفته شده است) که هر فصل عناوین بسیارى را در ذیل خود دارد:
فصل 1 . عقاید;
فصل 2 . احکام;
فصل 3 . اخلاق;
فصل 4 . ادعیه;
فصل 5 . اشعار .
9 . امام سجاد علیه السلام الگوى زندگى، حبیب الله احمدى، چاپ اول، قم، فاطیما، 1382ش، فارسى .
ویژگىهاى اهلبیت و عترت علیهم السلام همان ویژگىهاى قرآن است . اگر قرآن صراط مستقیم است و صراط اقوم و پایدار است، که هیچ گاه به هیچ مقدار در آن کژى راه ندارد; اندیشه و رفتار عترت نیز صراط مستقیم است و انحراف درباره آنان، پندار باطل است .
امام سجاد علیه السلام در معرفى عترت مىفرماید: «نحن الصراط المستقیم (1) ; ما همان راه راست هستیم .» و باز مىفرماید: «هر آنکه تسلیم ما شد، به سلامتبه مقصد خواهد رسید و هر آنکه به ما اقتدا کرد، رهنمون شد .» (2)
آنچه نویسنده این کتاب را بر آن داشته تا زندگى امام سجاد علیه السلام را به تصویر کشد نگاهى جدید و شایسته به زندگى معصومان علیهم السلام است و آن، الگوگیرى از این بزرگواران در تمامى صحنههاى زندگى است . ویژگىهاى این نوشته - بر اساس آنچه نویسنده محترم در مقدمه آورده است - چنین است:
این نوشتار در چهار بخش تنظیم شده است; در بخش اول به زندگى حضرت پرداخته شده است و در مورد مادر آن حضرت، «شهربانو» تحقیق وافى شده است .
در بخش دوم برخى فضایل آن بزرگوار مورد بررسى قرار گرفته است .
در بخش سوم برخى اندیشههاى عرشى حضرت که راهنماى زندگى است، مورد پژوهش قرار گرفته است .
در بخش چهارم که عمده انگیزه این نوشته را شکل مىدهد، به موضعگیرىهاى امام علیه السلام در برابر جریانهاى اجتماعى و فرهنگى زمان ایشان پرداخته است .
10 . پیشواى چهارم: حضرت امام سجاد علیه السلام، هیئت تحریریه مؤسسه اصول دین، چاپ مکرر، قم، مؤسسه در راه حق، 1381ش، فارسى .
«در راه حق» نامى آشناستبراى کسانى که دوران خفقان و استبداد رژیم منحط پهلوى را درک کردهاند و همیشه دست تمنایى داشتند تا با معارف دینى و تکالیف الهى و اخلاقى خود آشنا شوند . گزافه نیست اگر بگوییم بسیارى از جوانان و مردم متدین در آن زمان آگاهىهاى ناب دینى خود را مدیون این مؤسسه بودند; دورانى که خیلىها بر طبل وابستگى مىکوبیدند و چشمان حیرت زدهشان به سوى فرهنگ بیگانه دوخته شده بود; این مؤسسه بود که پرچم دینمدارى را برافراشته بود و آثار ارزشمند خود را با قلمى رسا و همه فهم و با شیوههاى بدیع، به ویژه به نسل جوان جستجوگر هویت دینى و فرهنگى، تقدیم مىکرد و اکنون نیز این چشمه جوشان جریان دارد و علاقمندان را سیراب مىکند .
«زندگانى پیشوایان معصوم علیهم السلام شیعه» از آثار گرانسنگ این مؤسسه است که محصول تلاش دسته جمعى و کار گروهى از فضلاى حوزه مىباشد . این آثار به دور از افراط و تفریط، از مستندترین و معتبرترین منابع و قلمى خالى از ابهام خلق شده است; به طورى که هر خواننده با هر سطح علمى مىتواند بهره وافى را نصیب خود سازد . در این روزگار که مردم در پى دستیابى سریع به متون و مطالب هستند باید آثارى به آنان عرضه کرد تا ضمن برآوردن این حاجت، از اتقان و صحت نیز برخوردار باشد و از سطحى نویسى پرهیز کرد . این مؤسسه از مراکزى است که پاسخ درخور به این موضوع داده است .
زندگانى امام سجاد علیه السلام در راستاى تالیف یک دوره کامل زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام نگارش یافته است و تاکنون با استقبال فراوان، دهها هزار نسخه آن به عاشقان اهلبیت علیهم السلام تقدیم شده است . این کتابها از بیستسال قبل، حیات خود را آغاز کرده و بارها به چاپ رسیدهاند . در سال 1381 ش . مؤسسه همه آنها را یکجا منتشر کرد . در این مجموعه از صحفه 253 تا 288 زندگانى امام سجاد علیه السلام جاى گرفته است که مطالعه آن - به ویژه براى جوانان - مفید خواهد بود .
آنچه در بخش زندگانى امام چهارم علیه السلام آمده، از این قرار است:
ولادت، ویژگىهاى اخلاقى امام، عظمت امام سجاد علیه السلام، بیدارگرى در نهضت کربلا، مساله بیمارى حضرت، برخورد و مبارزه با حکومتهاى عصر خود، تعلیم و تربیت مسلمانان، صحیفه سجادیه، رساله حقوق و قصیده فرزدق در وصف امام علیه السلام .
× × × ×
امام سجاد علیه السلام در آینه کوثر
در این نشریه تا کنون مقالات ذیل درباره امام سجاد علیه السلام منتشر شده است:
1 . کتابنامه امام سجاد علیه السلام، ناصرالدین انصارى قمى، شماره 14، اردیبهشت 77 .
2 . تربیت از دیدگاه امام سجاد علیه السلام (1)، علىهمتبنارى، شماره 18، شهریور 77 .
3 . امام سجاد علیه السلام و تربیت فرزند (2)، علىهمتبنارى، شماره 20، آبان 77 .
4 . امام سجاد علیه السلام و تربیت فرزند (3)، على همتبنارى، شماره 21، آذر 77 .
5 . پرتوى از مبارزات امام سجاد علیه السلام، عباس کوثرى، شماره 26، اردیبهشت 78 .
6 . سیماى صحیفه سجادیه، غلامحسین اعرابى، شماره 32، آبان 78 .
7 . ترجمههاى صحیفه سجادیه، احمد باقریان، شماره 32، آبان 78 .
8 . چرا امام سجاد علیه السلام به مبارزات سیاسى نپرداخت؟ ، غلامحسین اعرابى، شماره 34، دى 78 .
9 . مدیریت زبان از نگاه امام چهارم علیه السلام، عبدالکریم اقدمى بنابى، شماره 38، اردیبهشت 79 .
10 . امام سجاد علیه السلام و دفاع فرهنگى، محسن رنجبر، شماره 44، آبان 79 .
11 . امام سجاد علیه السلام و قیام مدینه، عیسى ساجدىفر، شماره 44، آبان 79 .
12 . درود بر پیامبر از زبان امام سجاد علیه السلام، جواد فاضل، شماره 49، بهار 81 .
اصحاب امام سجاد علیه السلام
1 . سیماى ابوخالد کابلى، قسمت اول، سید حسن احمدىنژاد، شماره 18، شهریور 77 .
2 . سیماى ابوخالد کابلى، قسمت دوم، سید حسن احمدىنژاد، شماره 19، مهر 77 .
پىنوشتها:
1 . معانى الاخبار، ص 30 .
2 . کشف الغمه، ج 2، ص 21 .
1 . زندگانى على بن الحسین علیهما السلام، سید جعفر شهیدى، چاپ دهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1380ش، 230 ص، وزیرى، فارسى .
کمتر کسى است که گذرى در تاریخ اسلام داشته است و سرى به آثار ارزشمند سید جعفر شهیدى نزده باشد و باز کمتر پژوهشگرى را در مقام تحقیق، تحلیل و نقد تاریخ نگاران پیشوایان معصوم علیهم السلام مىتوان یافت که خود را بىنیاز از آثار این پژوهشگر پرتلاش بداند .
ایشان که سالها در شبهات و گرههاى نسبتا کور فرازهاى زندگى معصومین علیهم السلام غور کرده تا بلکه پاسخى در خور بیابد و گرهى از راه صحیح خود بگشاید، آثار و تلاش خود از جمله کتاب حاضر را بر پایهها و اصولى چند استوار ساخته است که از زبان خود در مقدمه همین کتاب آنها را مىخوانیم:
- کوششى فراوان به کار رفت که بر منطق و مدرک تکیه کنم نه بر عاطفه و احساس .
- در این کتابها آنچه نوشتهام، چیزى است که تاریخنویسان و جامعهشناسان اسلامى و حتى غیر مسلمان، آن را پذیرفتهاند .
- چیزى ننوشتهام که درک واقعیت آن براى مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوى دیگر نتیجه عملى بر آن مترتب نگردد .
- از میان همه نوشتهها آن را گزیدهام که تاریخ درستیا نزدیک به درست را ضبط کرده است .
همچنین فهرست توصیفى مطالب که به راحتى مىتوان به محتواى هر بخشى و نظریات نویسنده پیرامون موضوع پى برد و نیز فهرست واژگان، نثر شیوا، ترجمه روان و به دور از ابهام از آیات شریفه قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام و اشعار شاعران، از امتیازات ارزشمند آثار وى است .
نویسنده طبق مشى و سنتخود در هر قطعهاى از زندگى امام سجاد علیه السلام سعى کرده تا پس از نقل روایتها و اقوال مختلف با تحلیل و استدلال بر اسناد تاریخى به قضاوت بنشیند و آنچه را صحیح و یا نزدیک به صحیح و یا به کلى اشتباه است، نمایان کند آن هم با حساسیتى فراوان که گویا خود را هم در برابر آنچه گذشته است، مسؤول و امانتدار مىداند و هم در برابر آنچه که از کژىها و نادرستىها نباید در دامن تاریخ و تاریخنگارى به وقوع بپیوندد . به همین لحاظ، با سبکى نو و جالب توجه، مطلع هر قطعه را با آنچه خود پس از تجزیه و تحلیل به درستى یافته است، با آیهاى از آیات قرآن کریم آغاز کرده است و به خوبى مىتوان روح آنچه را در آن حادثه یا موضوع تاریخى یافته است، از آیهاى که در ابتداى آن مطلب نگاشته است، دریافت .
و اما بخشى از آنچه را وى مورد بررسى قرار داده، از این قرار است:
القاب امام سجاد، مادر و تولد امام، اوضاع مناطق اسلامى و گروههاى مسلمان در دوره نوجوانى امام، همراهى امام با کاروان کربلا و نقش آن حضرت در نهضت عظیم کربلا، حوادث پس از نهضت کربلا از جمله واقعه حره، قیام مختار، انحطاط جامعه اسلامى و مواضع امام، فضائل و مکارم اخلاقى امام (تربیتى، عبادى، اقتصادى، . .). ، سخنان و احادیث کوتاه امام، رساله حقوق امام و معرفى ترجمهها و شرحهاى آن، درباره صحیفه سجادیه و قرآن به خط امام، رحلت امام و معرفى فرزندان آن حضرت .
گفتنى است نویسنده قبل از این اثر، کتابى در 183 صفحه، تحت عنوان «چراغ روشن در دنیاى تاریک» توسط چاپخانه محمدعلى علمى منتشر ساخته است .
2 . بررسى نقش امام سجاد علیه السلام در رهبرى شیعه پس از واقعه کربلا، محسن رنجبر، چاپ اول، قم، دفتر نشر معارف، 1381ش، 189ص، رقعى، فارسى .
دوران بیش از سى سال امامت امام سجاد علیه السلام که با سلطنت و حکومتشش تن از حاکمان اموى (61 - 94ق). مقارن بود، یکى از پرتلاطمترین و پر اختناقترین دورانهاى حکومت امویان تلقى شده است . حاکمان، آشکارا و بدون پرده پوشى به مقدسات، دهن کجى مىکنند و کارگزاران آنان زشتترین رفتارها را با مردم و به ویژه شیعیان دارند . دورهاى که به باور بسیارى از محققان، به دوره نومیدى از پیروزى حرکتهاى مسلحانه، نام گرفته است . اما اگر در مقطعى از زمان، حرکت مسلحانه محکوم به کستبود و رهبرى سیاسى مردم امکانپذیر نبود، آیا رهبرى فکرى و تهذیب روحى بندگان خدا نیز تعطیل مىشود؟ پرداختن به این موضوع و بازنمایى نقش امام سجاد علیه السلام در مسائل مختلف سیاسى - اجتماعى - فکرى - فرهنگى - فقهى - کلامى و تربیتى مىتواند در زدودن پرده ابهام از زندگانى آن حضرت مؤثر باشد .
نویسنده ضمن گلایه که: گروهى از مورخان و نویسندگان از جمله ابن سعد صاحب «طبقات الکبرى» و روزبهان خنجى صاحب «وسیلةالخادم الى المخدوم» بر این باورند که امام علیه السلام پس از واقعه کربلا، از امور اجتماعى و سیاسى کناره گرفته و به مسائل عبادى و شخصى خود روى آورد و نه تنها نسبتبه خلفاى بنىامیه هیچ گونه اعتراض و موضعگیرى منفى از خود نشان نداد بلکه از مطیعترین افراد اهلبیت علیهم السلام نزد دستگاه حاکم بودند! هدف از این پژوهش را پاسخ به این پرسش اصلى دانسته است که: امام سجاد علیه السلام پس از واقعه کربلا، به چه روشهایى شیعه را هدایت و رهبرى کردند تا آنان را از انزوا و انقراض نجات دهند؟
وى در فصل نخست این کتاب، به ویژگىهاى فردى و خصوصیات شخصى امام پرداخته است و در فصل دوم، اوضاع سیاسى و اجتماعى عصر امام را بررسى نموده است و نقش اعتقادى، علمى و فرهنگى امام شامل گفتارهایى چون: تبیین فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامى، تبیین و تثبیت امامت، احیاى فقه شیعه و دفاع فرهنگى را در فصل سوم مورد بررسى قرار داده است . وى فصل چهارم را به نقش سیاسى - اجتماعى امام سجاد علیه السلام اختصاص داده است که شامل این گفتارهاست: تداوم نهضتحسینى، امام سجاد; قیامها و شورشها و امام سجاد و امویان . در آخرین فصل که پنجمین فصل است، نقش تربیتى و اخلاقى امام سجاد علیه السلام مورد کنکاش قرار گرفته است .
نوشتار حاضر، خلاصهاى از رساله کارشناسى ارشد نویسنده است که با همین عنوان قبلا از سوى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى و با مقدمه مهدى پیشوایى در سال 1380ش . در 248 صفحه و با قطع وزیرى به چاپ رسیده است و تلخیص آن به سفارش معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامى نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، توسط نویسنده آماده گردید .
3 . امام سجاد علیه السلام، جمال نیایشگران، احمد ترابى، (تحقیق از گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهشهاى اسلامى)، مشهد، آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى، 1373ش، 324 ص، وزیرى، فارسى .
از جمله مراکزى که سالها در شناساندن شخصیت معصومین علیهم السلام به جامعه اسلامى پیشتاز بوده است، گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهشهاى اسلامى وابسته به آستان قدس رضوى است . این بنیاد با بهرهمندى از محققان، شیوه پژوهش گروهى پیرامون زندگى معصومین علیهم السلام را آغاز کرد و تاکنون زندگى اکثر این بزرگواران را به رشته تحقیق و تدوین درآورده است .
از امتیازات این آثار، از جمله کتاب حاضر، مىتوان به جامعیت پژوهش از نظر ماخذشناسى و گستره موضوعات وابسته به زندگى هر معصوم اشاره کرد . و این دو وقتى با روش مناسب تحقیقاتى دنبال شود، راهگشاى دیگر محققان و خوانندگان خواهد بود . در عین حال، استخراج مجموعهاى از فهرستها (موضوعات، اشخاص، کتابها، جاها و . .). و ضمیمه کردن آنها به انتهاى کتاب به خصوص براى چنین آثارى، ضرورتى انکارناپذیر است تا بهرهگیرى از مطالب کتاب را چند برابر کند .
باید اذعان کرد نویسنده و همکاران وى به خوبى از عهده طرح اقوال مختلف پیرامون هر موضوع بر آمدهاند و با نثرى روان و ترتیب مناسب، تمام یا اکثر اقوال و انظار درباره هر موضوع را از لابلاى اسناد و منابع تاریخى نمایان و در مقام «نقد» اقوالى را که به طور فاحش به خطا رفتهاند، با تکیه بر شواهد، آشکار ساختهاند .
این کتاب در پنج فصل سامان یافته است که عناوین اصلى و برخى مطالب مهم هر فصل از قرار زیر است:
فصل 1: اجمالى از ولادت تا شهادت; در این فصل از تولد تا شهادت امام به طور اجمال بررسى کرده است و به خصوص از فرقه کیسانیه، شخصیت محمد حنفیه، مختار ثقفى و قیام توابین سخن به میان آمده است .
فصل 2: شخصیت معنوى و اجتماعى امام سجاد علیه السلام; ویژگىهاى اخلاقى، اجتماعى و عبادى امام و نیز شخصیت ادبى فرزدق شاعر، از مباحث عمده این فصل است .
فصل 3: زندگى سیاسى امام سجاد علیه السلام; حماسه کربلا به ویژه مسئولیت پیام رسانى آن، مواضع امام درباره حاکمان مستبد اموى و واقعه حره، در این فصل مورد تحلیل قرار گرفته است .
فصل 4: شخصیت علمى امام سجاد علیه السلام; ابعاد علمى امام سجاد علیه السلام، نام بردن از 172 تن از اصحاب و شاگردان امام و بررسى اجمالى زندگى ممتازترین آنها و بر شمردن مسئولیتهاى عالمان از نگاه امام علیه السلام قطعات برجسته این فصل است .
فصل 5: جلوههایى از درسهاى امام سجاد علیه السلام; در این فصل به بررسى و معرفى رساله حقوق منسوب به امام، صحیفه سجادیه و گستره معارف آن پرداخته است .
4 . در مکتب پیشواى ساجدان امام على بن الحسین علیهما السلام، على قائمى، چاپ اول، تهران، امیرى، 1376ش، 432 ص، وزیرى، فارسى .
نویسنده محترم در مدخل کتاب، تحت عنوان «در ضرورت این اقدام» ; مهمترین اهداف خود در نگارش کتاب حاضر را چنین مىنگارد:
1 . تداوم و تکمیل کار معرفى حیات معصومان علیهم السلام و ارائه آن به صورت مکتب .
2 . زدودن این اندیشه از اذهان عامه که او را فردى علیل المزاج و گوشهنشین معرفى کرده و حتى امام بیمارش خواندهاند! در حالى که او قهرمانى توانا و شجاعى کمنظیر بود و بیمارى او در روز عاشورا سبب چنین قضاوتى شده است که آن نیز از دید ما مصلحتى از سوى پروردگار بود .
3 . آگاهى از عظمت کار و انجام رسالتش که در چنان برههاى از زمان توانسته است کاخ قدرت یزید را بلرزاند و به همین جهت، او را دائما در محاصره داشتهاند .
4 . زدودن اندیشه ستمپذیرى که متاسفانه در برخى اسناد و تاریخها به آن برمىخوریم!
5 . ارائه تحلیلى از خط انزوا و عزلت امام که در آن، خطوط و مفاهیم سیاسى عظیمى نهفته است .
6 . نجات تشیع از اندیشههاى مسخ شده و افکار آلوده جاهلان و نا آگاهان که در قالب مقدس مآبىها و عابد نمائىها در جامعه بروز و ظهور مىکند .
گرچه نویسنده تلاش کرده استبا نگارش گزارش گونه حوادث و قلمپردازى بیش از معمول، اثرى را خلق کند که بیشتر عموم را به کار آید تا خواص و محققان را، اما تتبع نسبتا خوب وى در منابع و مدارک تاریخى، کتاب را براى خواص نیز مفید ساخته است .
آنچه را او با روش مخصوص خود (و نه معمول) در هفده بخش و شصت و پنج فصل براى رسیدن به هدف آورده است .
5 . سیاست و اجتماع در صحیفه سجادیه، محمدتقى رهبر، چاپ اول، تهران، سازمان تبلیغات اسلامى (معاونت فرهنگى)، 1366ش، 171 ص، رقعى، فارسى .
کلام معصوم، ریشه در وحى و کلام الهى دارد; پس هر سخن او همه ابعاد هدایتبشر را در بردارد و تفکیک ظاهرى آن به سیاست، اخلاق، اقتصاد و ... تلاشى ناقص و ناتمام است . آموزههاى معصومین آنچه سیاسى است، عبادى هم هست و آنچه اقتصادى است، اخلاقى هم هست و آنچه حقوقى است، تربیتى نیز هست . پس صحیفه سجادیه را گرچه کتاب دعا نامیدهاند، اما سرشار از معارف سیاسى، اجتماعى، اخلاقى، اقتصادى، نظامى و امنیتى و ... مىباشد .
تاریخ پررنجشیعه و رهبران معصوم آن، به گونهاى رقم خورده است که ابعاد اجتماعى آموزههاى این بزرگواران کمتر در میان مسلمانان مورد توجه و تحلیل بوده است . و وااسفا که نه تنها مسلمین و شیعیان که بشریت تا قیام قیامتباید خسارت آن را بپردازد! بیدارى و بیدارگرى روحانیت در نیم قرن اخیر و بهویژه کمى قبل و بعد از پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، این نوید را داده و مىدهد که دست تمنا به علوم اهلبیت علیهم السلام دراز کرده و آنچه بر جاى مانده است، دوباره بازشناسى و احیا گردد .
نویسنده کتاب حاضر مفتخر است که عمرى را در معارف علوم اهلبیت علیهم السلام قلم زده و توفیقهایى نصیب خود کرده است . نگارنده این کتاب قبلا دعاى بیست و هفتم صحیفه را، که درباره مرزداران کشور اسلامى است، تحت عنوان «آیین جهاد در صحیفه سجادیه» ، با مقدمهاى نسبتا مبسوط، به تحریر آورده که آن را نیز سازمان تبلیغات اسلامى منتشر نموده است .
قلم روان و ترجمه قابل فهم عموم از آیات و احادیث و ادعیه، امتیازى است که نمىتوان از آن یاد نکرد . به هر حال عناوین اصلى کتاب که پیرامون آنها به تفصیل، بررسى و تحلیل نموده است، عبارتند از:
- مباحث اجتماعى، سیاسى
- فرمانروائى امت و قانون
- سنن خداوندى و سرنوشت تجاوزپیشهگان
- مسائلى از ولایت و حکومت در صحیفه
- امامت در صحیفه
- روابط اجتماعى
- مواضع امام در برابر نظام ظالم و مظلوم
6 . ترجمه و شرح رسالةالحقوق امام سجاد علیه السلام، محمد سپهرى، چاپ دوم، قم، دارالعلم، 1372ش، 195ص، وزیرى، فارسى .
سرآمد همه اهداف پیامبران و اولیاى الهى، متخلق ساختن جامعه بشرى به اخلاق الهى است . رسالةالحقوق امام سجاد علیه السلام مجموعهاى است از حقوق و وظایف انسان در برابر خدا، خود و خلق خدا، و اعمال عبادى و اعضاء و جوارح .
امام سجاد علیه السلام خود تجسمى است از ایمان به اسلام و عمل به احکام و مقررات قرآن، و چه کسى شایستهتر از آن بزرگوار براى موعظه و آموزش اخلاق است!
نویسنده، متن اصلى را بر اساس آنچه مرحوم صدوق در کتاب خصال نقل کرده است، آورده و پس از بررسى آیات و سند و شرح مختصرى از زندگانى امام علیه السلام، به ترجمه و شرح پرداخته است; به طورى که حدود 66 آیه از قرآن مجید و 120 حدیث از امامان معصومعلیهم السلام را ذکر نموده است . همچنین در برخى موارد، گفتار علماى اخلاق، عرفان و دانشمندان و اشعار فارسى سرایان را نیز به عنوان شاهد آورده است .
رساله حقوق مجموعا داراى پنجاه حق است که نخستین آن، «حق الله» و آخرین آن، «حق اهل ذمه» است .
نویسنده بر اساس آنچه از کتاب زندگانى على بن الحسین علیهما السلام تالیف دکتر سید جعفر شهیدى نقل کرده است و نیز آنچه را خود افزوده تا زمان تالیف، شانزده اثر را در ترجمه و شرح رساله حقوق معرفى نموده است .
7 . صحیفه سجادیه موضوعى، محسن غرویان، چاپ اول، قم، دفتر نشر معارف، 1382ش، 927 ص، وزیرى، فارسى وعربى .
یکى از آثارى که از امام سجاد علیه السلامدر دست داریم، مجموعهاى است از دعاهاى آن حضرت که به نام صحیفه سجادیه معروف گردیده است، صحیفه سجادیه که «زبور آل محمد» ، «انجیل اهلبیت علیهم السلام» و «اخت القرآن» لقب گرفته، شامل پنجاه و چهار دعاست . تاکنون بیش از شصتشرح بر آن نوشتهاند و چند بار به زبان فارسى ترجمه شده است . علماى شیعه بر صحیفهاى که اکنون متداول است، استدراکها کرده و صحیفههاى دوم و سوم تا هشتم را گرد آوردهاند . همچنین تاکنون معجمهاى لفظى و موضوعى براى دستیابى راحتتر به الفاظ و محتواى صحیفه نوشته شده است که هریک در جاى خود، هم قابل تحسین است و برخى قابل نقد و خدشه .
تنظیم کننده این اثر در مقدمه مىگوید: در استخراج موضوعات، عنایتبر این بوده که اکثر مطالب مورد نیاز اقشار مختلف از لابلاى اقیانوس وسیع و گسترده معارف صحیفه سجادیه انتخاب و گزینش شوند تا این صحیفه موضوعى براى تمام سطوح و قشرها مفید باشد .
در این اثر، تمام پنجاه و چهار دعاى صحیفه در نوزده باب اصلى و صد و نود و چهار عنوان فرعى، تنظیم موضوعى شده است که عناوین بابهاى آن به قرار زیر است:
1 . توحید; 2 . نبوت; 3 . امامت; 4 . معاد; 5 . اسلام و احکام; 6 . فرشتگان; 7 . اخلاق; 8 . طاعت و بندگى; 9 . ذکر و دعا; 10 . سیاست; 11 . اقتصاد; 12 . انسانشناسى; 13 . عالم هستى و وجود; 14 . اجتماع و آداب معاشرت; 15 . علم و دانش; 16 . ایام و اوقات; 17 . تاریخ; 18 . صحت و تندرستى; 19 . جهاد و مسائل نظامى .
روشن است که تدوین کنندگان به حداقل موضوعیابى از هر فراز دعا; یعنى یک موضوع بسنده کردهاند .
چنین مجموعهاى نباید به عنوان صحیفه کامله، که به طور معمول قرائت مىشود، به حساب آید و شاید مناسب این بود که سبک چنین دعاها پىدرپى نمىبود و هر فرازى جدا از فراز دیگر مىآمد!
8 . موسوعة کلمات الامام على بن الحسین علیهما السلام، گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام .
پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام - وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى - در راستاى فعالیتهاى پژوهشى و فرهنگى خود، در سالهاى اخیر، فعالیتبدیعى را آغاز کرد و آن گردآورى کلمات و احادیث منسوب به معصومین علیهم السلام است . نخستین اثر از این فرهنگها، موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام است که با عنوان «فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام» به فارسى برگردانده شد و تاکنون بارها به چاپ رسیده است . از این مجموعه، کلمات امام سجاد علیه السلام مراحل نهایى تدوین را مىگذراند و دریغ داشتیم که علاقمندان را به آن بشارت ندهیم . امید است در سال 1383ش . شاهد انتشار آن و سپس ترجمهاش باشیم .
در این اثر، قریب 1070 حدیث و سخن از امام سجاد علیه السلام جمع آورى شده است . البته این مجموعه غیر از 270 دعاى امام سجاد علیه السلام است که در صحیفه سجادیه جامعه، توسط مؤسسة الامام المهدى قم - زیر نظر آیةالله سید محمدباقر ابطحى اصفهانى - گردآورى شده است . از امتیازات این کتاب، و بلکه همه موسوعههاى پژوهشکده این است که شان صدور مذکور در منابع اصلى آمده است تا سخن امام به خوبى تبیین شود .
گرچه هنوز قضاوت کامل درباره این کتاب زود است اما با توجه به دیگر آثار پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام مىتوان این امید را داشت که این اثر نیز بتواند براى مشتاقان علوم اهلبیت علیهم السلام به ویژه محققان بسیار مفید باشد . اما باتوجه به آنچه آخرین بار در این کتاب قبل از تنظیم و ویرایش نهایى مشاهده شد، کتاب داراى پنج فصل کلى است (این تنظیم براى همه موسوعههاى این پژوهشکده در نظر گرفته شده است) که هر فصل عناوین بسیارى را در ذیل خود دارد:
فصل 1 . عقاید;
فصل 2 . احکام;
فصل 3 . اخلاق;
فصل 4 . ادعیه;
فصل 5 . اشعار .
9 . امام سجاد علیه السلام الگوى زندگى، حبیب الله احمدى، چاپ اول، قم، فاطیما، 1382ش، فارسى .
ویژگىهاى اهلبیت و عترت علیهم السلام همان ویژگىهاى قرآن است . اگر قرآن صراط مستقیم است و صراط اقوم و پایدار است، که هیچ گاه به هیچ مقدار در آن کژى راه ندارد; اندیشه و رفتار عترت نیز صراط مستقیم است و انحراف درباره آنان، پندار باطل است .
امام سجاد علیه السلام در معرفى عترت مىفرماید: «نحن الصراط المستقیم (1) ; ما همان راه راست هستیم .» و باز مىفرماید: «هر آنکه تسلیم ما شد، به سلامتبه مقصد خواهد رسید و هر آنکه به ما اقتدا کرد، رهنمون شد .» (2)
آنچه نویسنده این کتاب را بر آن داشته تا زندگى امام سجاد علیه السلام را به تصویر کشد نگاهى جدید و شایسته به زندگى معصومان علیهم السلام است و آن، الگوگیرى از این بزرگواران در تمامى صحنههاى زندگى است . ویژگىهاى این نوشته - بر اساس آنچه نویسنده محترم در مقدمه آورده است - چنین است:
این نوشتار در چهار بخش تنظیم شده است; در بخش اول به زندگى حضرت پرداخته شده است و در مورد مادر آن حضرت، «شهربانو» تحقیق وافى شده است .
در بخش دوم برخى فضایل آن بزرگوار مورد بررسى قرار گرفته است .
در بخش سوم برخى اندیشههاى عرشى حضرت که راهنماى زندگى است، مورد پژوهش قرار گرفته است .
در بخش چهارم که عمده انگیزه این نوشته را شکل مىدهد، به موضعگیرىهاى امام علیه السلام در برابر جریانهاى اجتماعى و فرهنگى زمان ایشان پرداخته است .
10 . پیشواى چهارم: حضرت امام سجاد علیه السلام، هیئت تحریریه مؤسسه اصول دین، چاپ مکرر، قم، مؤسسه در راه حق، 1381ش، فارسى .
«در راه حق» نامى آشناستبراى کسانى که دوران خفقان و استبداد رژیم منحط پهلوى را درک کردهاند و همیشه دست تمنایى داشتند تا با معارف دینى و تکالیف الهى و اخلاقى خود آشنا شوند . گزافه نیست اگر بگوییم بسیارى از جوانان و مردم متدین در آن زمان آگاهىهاى ناب دینى خود را مدیون این مؤسسه بودند; دورانى که خیلىها بر طبل وابستگى مىکوبیدند و چشمان حیرت زدهشان به سوى فرهنگ بیگانه دوخته شده بود; این مؤسسه بود که پرچم دینمدارى را برافراشته بود و آثار ارزشمند خود را با قلمى رسا و همه فهم و با شیوههاى بدیع، به ویژه به نسل جوان جستجوگر هویت دینى و فرهنگى، تقدیم مىکرد و اکنون نیز این چشمه جوشان جریان دارد و علاقمندان را سیراب مىکند .
«زندگانى پیشوایان معصوم علیهم السلام شیعه» از آثار گرانسنگ این مؤسسه است که محصول تلاش دسته جمعى و کار گروهى از فضلاى حوزه مىباشد . این آثار به دور از افراط و تفریط، از مستندترین و معتبرترین منابع و قلمى خالى از ابهام خلق شده است; به طورى که هر خواننده با هر سطح علمى مىتواند بهره وافى را نصیب خود سازد . در این روزگار که مردم در پى دستیابى سریع به متون و مطالب هستند باید آثارى به آنان عرضه کرد تا ضمن برآوردن این حاجت، از اتقان و صحت نیز برخوردار باشد و از سطحى نویسى پرهیز کرد . این مؤسسه از مراکزى است که پاسخ درخور به این موضوع داده است .
زندگانى امام سجاد علیه السلام در راستاى تالیف یک دوره کامل زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام نگارش یافته است و تاکنون با استقبال فراوان، دهها هزار نسخه آن به عاشقان اهلبیت علیهم السلام تقدیم شده است . این کتابها از بیستسال قبل، حیات خود را آغاز کرده و بارها به چاپ رسیدهاند . در سال 1381 ش . مؤسسه همه آنها را یکجا منتشر کرد . در این مجموعه از صحفه 253 تا 288 زندگانى امام سجاد علیه السلام جاى گرفته است که مطالعه آن - به ویژه براى جوانان - مفید خواهد بود .
آنچه در بخش زندگانى امام چهارم علیه السلام آمده، از این قرار است:
ولادت، ویژگىهاى اخلاقى امام، عظمت امام سجاد علیه السلام، بیدارگرى در نهضت کربلا، مساله بیمارى حضرت، برخورد و مبارزه با حکومتهاى عصر خود، تعلیم و تربیت مسلمانان، صحیفه سجادیه، رساله حقوق و قصیده فرزدق در وصف امام علیه السلام .
× × × ×
امام سجاد علیه السلام در آینه کوثر
در این نشریه تا کنون مقالات ذیل درباره امام سجاد علیه السلام منتشر شده است:
1 . کتابنامه امام سجاد علیه السلام، ناصرالدین انصارى قمى، شماره 14، اردیبهشت 77 .
2 . تربیت از دیدگاه امام سجاد علیه السلام (1)، علىهمتبنارى، شماره 18، شهریور 77 .
3 . امام سجاد علیه السلام و تربیت فرزند (2)، علىهمتبنارى، شماره 20، آبان 77 .
4 . امام سجاد علیه السلام و تربیت فرزند (3)، على همتبنارى، شماره 21، آذر 77 .
5 . پرتوى از مبارزات امام سجاد علیه السلام، عباس کوثرى، شماره 26، اردیبهشت 78 .
6 . سیماى صحیفه سجادیه، غلامحسین اعرابى، شماره 32، آبان 78 .
7 . ترجمههاى صحیفه سجادیه، احمد باقریان، شماره 32، آبان 78 .
8 . چرا امام سجاد علیه السلام به مبارزات سیاسى نپرداخت؟ ، غلامحسین اعرابى، شماره 34، دى 78 .
9 . مدیریت زبان از نگاه امام چهارم علیه السلام، عبدالکریم اقدمى بنابى، شماره 38، اردیبهشت 79 .
10 . امام سجاد علیه السلام و دفاع فرهنگى، محسن رنجبر، شماره 44، آبان 79 .
11 . امام سجاد علیه السلام و قیام مدینه، عیسى ساجدىفر، شماره 44، آبان 79 .
12 . درود بر پیامبر از زبان امام سجاد علیه السلام، جواد فاضل، شماره 49، بهار 81 .
اصحاب امام سجاد علیه السلام
1 . سیماى ابوخالد کابلى، قسمت اول، سید حسن احمدىنژاد، شماره 18، شهریور 77 .
2 . سیماى ابوخالد کابلى، قسمت دوم، سید حسن احمدىنژاد، شماره 19، مهر 77 .
پىنوشتها:
1 . معانى الاخبار، ص 30 .
2 . کشف الغمه، ج 2، ص 21 .