بررسی اثر شدت فراورده های نفتی، مصرف نفتگاز و تولید ناخالص داخلی بر انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر علاوه بر بررسی تاثیر تولید ناخالص داخلی و مقدار مصرف نفت گاز بعنوان بزرگترین فراورده مورد مصرف در بخش حمل و نقل ایران، با معرفی شدت فرآورده های نفتی ( نسبت مصرف فرآورده های نفتی به تولید ناخاص داخلی)، اثر آن را در انتشار دی اکسید کربن در این بخش بررسی نموده است. برای سنجش و تجزیه و تحلیل تاثیر متغیرهای مزبور از مدل خود توضیح برداری با وقفه های توزیعی (ARDL) بین سال های 1375 تا 1397 استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می دهد که در بلندمدت، متغیرهای میزان مصرف نفتگاز، شدت فرآورده و تولید خالص داخلی سرانه به ترتیب بیشترین تاثیر را بر میزان انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل در ایران دارند. در حالی که در کوتاه مدت شدت فرآورده تاثیر معناداری بر انتشار کربن نداشته و تولید خالص داخلی سرانه و میزان مصرف نفتگاز اهمیت بیشتری داشته اند. توجه سیاستگذارن به بهبود کیفیت نفتگاز و جایگزینی آن با سوختهای پاک، کاهش شدت مصرف فرآورده از طریق بهبود تکنولوژی ساخت خودروهای سنگین و نوسازی ناوگان می تواند به کاهش انتشار دی اکسید کربن و سایر آلایند های زیست محیطی در بخش حمل و نقل ایران کمک کند.The Impact of Petroleum Product Intensity, Gasoil consumption and GDP on CO2 Emissions in Transportation Sector of Iran
The present study, in addition to investigating the impacts of GDP and gasoil consumption as the biggest consumed petroleum product in Iranian transportation sector, by introducing petroleum product intensity, studied their effects on CO2 emission in this sector. To evaluate the impact of the variables, we estimated an autoregressive distributed lag (ARDL) model between the years 1996 and 2018. The results of our estimations showed that in long run, gasoil consumption, petroleum product intensity, and GDP respectively are the most important factors affecting CO2 emission in the transportation sector of Iran. While in short run, GDP and the amount of gasoil consumption were the most important factors. Considering the findings of our study and to cope with the increasing trend of CO2 emission in Iran transportation sector, improving the quality of Gasoil, moving towards clean fuels, declining the petroleum products intensity through enhancing trucks and heavy vehicles engine technology, and renovations of the fleet are recommended to the Iranian energy and environmental policymakers.
CO2 emission , Transportation sector , Petroleum products intensity , ARDL